Menanam jagung pulut di halaman rumah satu cabaran buat mereka yang ingin mencabar diri menanam pokok ini. Bukanlah bermaksud menanam jagung pulut sangat cerewet tetapi mendapatkan pokok jagung yang subur, sihat dan bersaiz besar adalah cabaran utamanya. Bagaimanakah cara untuk menanam pokok jagung pulut ini di lama rumah?

Pertama sekali dapatkan benih jagung pulut dengan kawan atau beli sahaja benihnya di nusery atau pasar minggu yang ada menjualnya. Pastikan benih tersebut masih segar dan baru. Anda akan mengalami kerugian jika terbeli benih jagung pulut yang sudah melebihi tarikh luput.

Terdapat dua cara yang anda boleh pilih menanam jagung pulut iaitu melalui batas atau polibag bersaiz besar. And juga boleh menggunakan pasu atau kontena yang sesuai.

Bagi anda yang memilih menanam jagung pulut pada batas. Anda hendaklah membuat batas sekurang-kurangnya 1 setengah lebar dan panjangnya pula terpulang pada keluasan rumah anda. Jika anda memilih lokasi tepi pagar yang kosong dengan tanaman lain anda boleh membuat batas sepanjang tepi pagar tersebut. 

Bagi mereka yang memilih menanam dalam pasu pula letakkan ditempat kawasan yang terkena sinaran matahari melebihi 6 jam sehari. Anda boleh meletakkan polibag-polibag tersebut di tepi pagar kiri dan kanan atau depan rumah yang selamat. Sediakan media campuran dengan mencampurkan 2 bahagian tanah lom, 1 bahagian pasir sungai dan 1 bahagian kompos. Untuk meningkatkan lagi kualiti tanah anda, maka anda bolehlah menambah lagi 1 bahagian cocopeat atau peatmoss dan 1 bahagian tinja ayam.

Bagi batas tersebut korek sedalam 1 kaki dalam dan gembur hingga menjadi serpihan kecil. Buang segala bendasing seperti kayu, tile, semen, paku dan lain-lain agar tidak batas anda dalam keadaan selamat. Jika tanah di laman rumah anda jenis tanah merah atau tanah liat, tambah kompos sebanyak mungkin pada batas tersebut serta tambah pasir sungai supaya media tersebut tidak cepat mampat. Anda juga boleh menambah cocopeat atau peat moss jika ada. Bubuh segenggam kapur pertanian bagi 2 kaki persegi pada batas anda. Anda disarankan untuk merehatkan batas selama 2 minggu untuk membunuh atau mengurangkan mikrob-mikrob jahat pada batas dengan cahaya matahari terik.

Sediakan media campuran tersebut dan masukkan ke dalam polibag saiz besar. Padat-padatkan media tersebut dengan menghentak-hentakkan polibag secara perlahan-lahan agar tanah sedikit mampat.

Selepas dua minggu, anda bolehlah menanam benih jagung pulut dengan membuat lubang sedalam 1 hingga 2 inci setengah dengan jarak 20 inci hingga 30 inci. Tanam di 2 biji bagi setiap lubang. Apabila benih sudah tumbuh pilih pasangan jagung yang tidak sihat, berpenyakit dan terbantut dan biarkan sepokok anak benih jagung yang sihat. Tujuan menanam 2 biji benih jagung pulut ke dalam satu lubang ialah agar anda tidak perlu lagi menyemai semula sekiranya benih tersebut tidak bercambah. Ini mengurangkan kerja anda. Menanam sebiji untuk 1 lubang membolehkan pokok jagung itu hidup subur dan menghasilkan buah yang bersaiz besar dan sihat. Timbus lubang tersebut dengan tanah ditepinya dan siram batas tersebut dengan air yang banyak.

Tanam benih jagung dengan membuat lubang sedalam 1 hingga 2 inci dan masukkan 2 biji benih jagung ke dalam media polibag itu. Timbus dengan tanah dan jangan lupa menyiram dengan air secukupnya.

Benih jagung akan mula bercambah pada hari ke5 hingga hari ke7. Ia bercambah pada suhu sesuai kira-kira 60F. Pastikan media anda sentiasa lembab dan siram sedikit air untuk melebabkannya jika terdapat berlaku kekeringan pada tanah. Tetapi jangan terlebih air pula, ia menyebabkan benih jagung pulut anda akan membusuk dan mati.

Selepas 2 minggu percambahan benih jagung pulut anda maka bolehlah dibubuh baja NPK organik yang boleh dibeli di nusery atau kedai pertanian berhampiran. Tabur baja organik (Subur) setengah genggam di sekeliling pangkal pokok jagung pulut dan siram dengan air agar ia cepat bertindak pada akar pokok tersebut. Tujuan menaburkan baja organik (subur) ialah agar pokok jagung pulut anda cepat membesar. Bagi polibag pula bubuh 2 sudu baja organik disekeliling pangkal pokok. Lebih elok gembur-gemburkan dahulu media di dalam polibag tersebut barulah ditabur baja subur.

Anda juga boleh selang selikan dengan menyiram baja cecair ikan buatan sendiri atau kompos teh pada batas pokok jagung pulut anda. Selain itu anda juga boleh menyiramnya menggunakan baja serum EM1 jika ada. 

Pada minggu ke4 atau ke5, anda boleh menaburkan baja buah dengan membubuh baja alfalfa untuk tujuan tersebut. Baja alfalfa akan mempercepatkan pembuahan pokok jagung malah pokok buahnya cukup cantik dan bersaiz besar. Namun jika sukar mendapatkan baja alfalfa anda bolehlah menggunakan baja buah lain yang mudah diperolehi di kawasan anda. Keterangan di atas teraplikasi juga kepada pokok jagung yang ditanam di dalam polibag.

Merumput adalah kerja rutin yang perlu dilakukan pada batas jagung pulut anda. Buang atau cabut segala rumput rumpai yang tumbuh pada batas. Rumput rumpai ini jika tidak dicabut akan menyerap segala nutrient dalam tanah menyebabkan berlaku persaingan mendapatkan makanan di antara pokok jagung pulut anda dengan rumput rumpai. 

Untuk mengurangkan pertumbuhan rumput rumpai, anda bolehlah meletkkan mulsa atau sungkupan pada batas. Antara mulsa yang anda boleh gunakan ialah cocopeat, peatmoss, rumput kering, jerami, daun-daun kering dan habuk kayu. Cocopeat dan peat moss agak mahal sedikit. Tabur mulsa keseluruhan pada batas. Ia bukan sahaja boleh mengurangkan rumput rumpai yang tumbuh pada batas anda tetapi juga melembabkan batas untuk kebaikan akar pokok jagung, bukan itu sahaja mulsa tersebut juga akan menjadi makanan berkhasiat kepada pokok jagung apabila ia mula mereput di kemudian hari.

Pokok jagung pulut sudah boleh dituai kira-kira 100 hari mengikut variati jagung pulut tersebut. Jika jagung pulut hibrid ia hanya mengambil masa 60 hari sahaja sementara jagung pulut kampung (hearloom) pula agak lama untuk menuai buahnya. Untuk melihat buah jagung pulut tersebut sudah boleh dituai ialah dengan melihat rerambutnya yang sudah kering sepenuhnya. Selain itu anda juga boleh mengopek sedikit kelopak kulit buahnya untuk melihat isinya. Jika isinya sudah matang itu tandanya masa menuai buah jagung pulut anda sudah tiba.

Dalam companian plant (tanaman campuran) anda boleh menanam pokok jagung pulut bersama kentang, timun, kacang pea, kacang buncis renek, labu dan squash.

Menuai buah jagung pulut tidaklah susah, anda hanya tarik buah jagung tersebut ke bawah dan ia akan tertanggal dari pokoknya. Anda boleh tuai kesemua buah tersebut dan simpan di dalam peti sejuk. Anda boleh memasaknya dengan membersihkan kelopak kulitnya apabila tiba masanya nanti. Ia mampu bertahan sehingga 3 minggu atau lebih jika disimpan didalam plastik tertutup terlebih dahulu.

Variati jagung: Jagung Kampung Perang


Variati jagung: Jagung Pulut Pandan


Dengan hasil buah jagung pulut tanam sendiri, anda boleh merasa keenakan dan kesedapan buah jagung pulut yang ditanam secara organik tanpa semburan racun serangga disamping anda merebus begitu sahaja dan dimakan seisi keluarga. Anda juga boleh mencipta resepi lempeng jagung pulut yang mudah dilakukan di dapur anda. Buah jagung yang dileraikan dari tongkolnya juga amat sedap dicampurkan di dalam resepi sayur yang anda masak. Ia membekalkan keperluan nutrient tambahan kepada anak-anak anda malah jagung membekalkan kaborhidrat yang tinggi bagi mereka yang ingin menguruskan badan. Marilah mencabar diri untuk menanam pokok jagung di laman rumah. Ia bukan sahaja menghasilkan buah yang boleh dinikmati tetapi juga cara bersosial yang mudah bersama anak-anak dan suami tercinta. Silatuharim dapat ditautkan kesihatan juga bertambah baik.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top