Kepada pembaca diluar sana yang gemar akan patau sprout bolehlah mencuba menyemai sendiri biji patau yang boleh dibeli di tamu sekitar Sabah khususnya daerah Tambunan, Ranau, Keningau dan Dongongon, Penampang RM 2.50 satu tin (tin susu pekat manis adalah penyukat lazim yang digunakan) Info lanjut mengenai patau boleh klik DISINI.


Bahan-bahan yang perlu ialah:

1. Biji patau angaran ikut suka.

2. Tanah hitam.

3. Kotak saiz sederhana.

4. Pengetip kuku.

5. Air secukupnya.

Cara penyediaannya:


Sebelum diketip di atasnya

Selepas di ketip, 

1. Ketip hujung biji patau yang mempunyai lekuk dan bukan bahagian bawah hingga selesai semuanya. Lihat gambar biji patau di atas (gambar sebelum diketip)

2. Masukkan tanah ke dalam kotak atau bekas yang sesuai hingga setengah. Anda boleh menggunakan apa-apa jenis tanah. Tanah kosong pun boleh, ia hanya membantu untuk percambahan sahaja.

3. Seterusnya masukkan benih patau ke dalam kotak secara menegak dengan bahagian diketip dibenamkan ke bahagian dalam tanah. Lakukan penanaman benih patau hingga selesai.

4. Tabur tanah di atasnya senipis mungkin.

5. Dan seterusnya disiram dengan air yang cukup. Tutup kotak atau bekas tersebut dengan apa-apa alat yang sesuai. Plastik hitam pun boleh.

6. Biji patau akan mula bercambah pada hari ketiga dan akan boleh dituai pada hari keenam atau hari ketujuh. Namun tanomkinotuan suka menuai patau sprout pada hari kelima kerana akarnya tidak terlalu pendek dan juga tidak terlalu panjang. Anda juga boleh menanamnya di tanah atau batas laman anda. Pastikan ianya ditutup untuk memastikan media lembab sentiasa.

Kaedah penanaman patau sama caranya dengan taugeh atau kacang soya sprout yakni mendapatkan taugehnya. Namun percambahan benih patau seeloknya disemai menggunakan tanah. Jika anda menggunakan air untuk merendam benih patau tersebut ia masih boleh dituai hasilnya tetapi aromanya sangat kuat berbanding yang ditanam dalam tanah.

Makluman bahawa benih patau adalah antara benih yang mengambil masa kira-kira 1 bulan hingga 6 bulan untuk bercambah. Teknik mengetip hujungnya yang berlekuk (tips) adalah mempercepatkan ia bercambah dengan kelembapan mudah meresap ke dalam selaput biji patau, dengan ini ia boleh bercambah hanya 3 hari sahaja selepas disemai. Ia memendekkan masa untuk tuaian hasil.

3 hari: tanah mula
Merekah menandakan
biji patau sudah mula
berakar

Selepas 5 hari

Patau sprout bersama
Kulitnya

Patau sprout selepas
dibersihkan

Adik tanomkinotuan memasaknya dengan lada putih (lado topurak) bersama belacan. Aroma patau yang bergabung dengan aroma belacan cukup mengiurkan bagi yang memahaminya. Hahaha...

Selamat bertani menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top