Siapa yang tidak mengenali pokok herba ini yang sering diwar-warkan menerusi hebahan media elektronik seperti surat khabar, majalah, jurnal dan tidak lupa juga cara hebahan tradisi menerusi mulut ke mulut. Mungkin ada yang terbaca, mendengar dan melihat khasiat pokok ini sama ada surat khabar, dari rakan atau TV. Pokok ini dikenali sebagai pokok herba manis atau pokok gula, nama umum lazim yang disebut-sebut oleh pencinta pokok herba ini ialah pokok stevia. Nama saintifiknya ialah Stevia Ribaudiana. Uniknya pokok herba ini mengandungi kandungan gula atau rasa manis pada daunnya 150 kali ganda daripada gula yang kita makan sehari-hari.

Inilah pokok herba yang dicari-cari oleh tanomkinotuan. Empat tahun lepas ada penjual pokok stevia ini berdagang di Tamu Ground, Keningau. Namun pada masa itu tidak terfikir pun untuk membelinya, hanya memerhati dan sekadar bertanya kepada penjual tersebut akan cara menanam, penjagaan dan khasiat-khasiat terkandung pada pokok tersebut. Tipikal tidak ingat seperti tanomkinotuan, walaupun sudah tahu serbah sedikit  mengenai pokok ini, harus juga bertanya itu ini hingga penjual mengerah ilmu dalam otaknya untuk dilontarkan menerusi mulutnya seboleh-bolehnya dapat difahami oleh tanomkinotuan dan pasti serta kagum penjual lelaki itu dalam lingkungan 50-an sememangnya pakar terhadap pokok herba stevia. Selepas berbahasa basi tanomkinotuan meminta berundur untuk berjalan. 

Bila dikenangkan semula terasa rugi pula tidak membeli pada masa itu, jika sudah penuh laman rumah hanya ditanam pokok herba stevia ini saja, tidak ada pokok bunga pun tidak mengapa. Dan juga kenapa tidak terniat untuk membelinya masa itu kerana tanomkinotuan belum terfikir untuk berkebun hanya sebagai pengguna semata-mata.

Tahun 2014 adalah tahun pertama tanomkinotuan mula menjalankan aktiviti bertani walau pun sejak kecil lagi sudah terlibat kerja-kerja kebun ini. Selain jenis sayuran ditanam tanomkinotuan juga cuba mengumpulkan jenis-jenis pokok herba yang ada dan salah satunya ialah pokok stevia. Pokok stevia yang ada sekarang ini dibeli dari sahabat lama yang memang pengumpul tegar pokok-pokok herba.

Pokok stevia berasal dari negara Amerika Latin dan tumbuh meliar di semak hutan seperti negara Paraguay, Brazil dan sebagainya. Pokok ini sudah pun digunakan oleh puak Quarani sejak 1500 tahun yang lalu di Amerika Latin sebagai ubat tradisional dan juga sebagai pemanis makanan. Kini pokok telah tersebar meluas ke negara-negara lain hingga ke negara Malaysia selepas satu artikel jurnal mengenai pokok ini diterbitkan pada tahun 1955.

Pokok ini adalah pokok jenis perennial renek dalam keluarga Asterraceae dalam genus stevia. Berikut adalah faedah kesihatan menggunakan herba ini:

1. Rendah kalori - mengandungi kompaun glycoside yang juga terdiri daripada stevioside, steviolbioside, rebaudioside A-E dan juga dulcoside. 

2. Stevioside adalah glycoside non-kaborhidrat yang boleh mengurangkan glukosa dan kaborhidrat lain yang dimiliki. Reboudioside A yang terkandung dalam daun stevia 300 kali ganda lebih manis berbanding gula biasa dan ianya kimia yang bukan terproses,  Ia juga tahan suhu tinggi dan bukan melalui proses penapaian. 

3. Pokok stevia mengandungi sterols dan kompoun antioksidan seperti triterpenes, flavonoid dan tannins. Kandungan flavonoid polyhenolic antioksidan phyto-chemicals dalam daun pokok ini ialah seperti kaemferol, isoquercitrin, isosteviol, quercetin, chlorogenic asid dan caffeic acid. Kaemferol dikatakan boleh mengurangkan masalah radang pangkreas pada pesakit. 

4. Sebahagian ekstrak glycoside pada pokok stevia dapat meluaskan atau mengembangkan saluran darah, meningkatkan sodium dan air kencing yang sihat, juga dapat menurunkan tekanan darah.

5. Chlorgenic acid dapat membantu menurunkan tahap gula dalam darah.

6. Pemanis non-kaborhidrat pokok stevia tidak menggalakkan pembiakan bakteria pada mulut manusia malah pemanis dalam pokok stevia mampu menjejaskan pertumbuhan bakteria yang mengakibatkan kerosakan gigi. 

7. Pokok stevia juga mengandungi beberapa vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh badan.

Sudah ramai industri di seluruh dunia mengunakan penganti gula ini dalam pemprosesan makanan mereka. Contohnya, coca cola di Jepun sudah menggunakan ekstrak stevia bagi minuman mereka. Ia juga sesuai dijadikan teh stevia dibuat sendiri di rumah dengan memasukkan beberapa helai daun stevia ke dalam gelas dan tuang dengan air panas. Tunggu beberapa minit dan sedia untuk dinikmati.

Pokok stevia ditanam menggunakan keratan batang. Ambil batang pokok stevia yang sederhana matang. Potong kira-kira 6 inci. Rendam ke dalam air 1 jam dan sedia untuk ditanam sama ada dalam pasu atau tanah di laman rumah. Untuk menuainya hanya petik pucuk muda dan keringkan simpan dalam bekas sesuai dan simpan ditempat selamat. Guna bila perlu.

Pokok stevia adalah anugerah Tuhan kepada kita, ia menjadi alternative kedua yang sihat dan berfaedah kepada peminumnya. Apa kata anda mencuba menanam pokok stevia di laman anda sebagai pengganti gula yang sedia ada. Anda boleh jimat duit bertahun-tahun selagi pokok stevia anda masih megah tumbuh di laman atau tepi dapur anda. Cuba sekarang dan anda merasai keterujaan yang harmoni.

Selamat bertani dan menuai hasil. 

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top