Pagi tadi tanomkinotuan ke kebun getah (KG) setelah rehat di rumah beberapa hari. Ini bertujuan untuk mengembalikan tenaga yang hilang semasa melakukan aktiviti meracun rumput tempoh hari. Jadi sesampai di KG, tanomkinotuan mempunyai rutin dengan berjalan-jalan di sekitar kebun melihat-lihat apa yang berlaku. Tanomkinotuan suka melihat benih-benih sayur yang disemai mulai bercambah seperti kacang buncis manis, terung, jagung manis, jagung pulut, jagung pandan, ubi manis dan kacang panjang. Semuanya tumbuh dengan galak sekali.

Berbalik kepada tajuk di atas di mana selepas KG selesai diracun dan rumputnya telah mati dan kering. Kini KG tanomkinotuan mulai ditumbuhi rumput yang sangat banyak termasuklah sayur gipun. Sayur gipun adalah tumbuhan herba dan dianggap sebagai rumput yang mudah tumbuh pada tanah di kawasan semak atau kebun. Berbatang lembut dan berdaun bujur dengan tepi daunnya seakan-akan bergerigi, mempunyai bau kuat (seperti mint) dan boleh mencecah 1 meter tinggi. Benih timbuh melalui penyebaran angin. Ia juga dikenali sebagai tropical burnweed, American fireweed. Nama saintifik bagi sayur gipun ialah Erechtites hieracifolia (L) raf.ex DC.

Sayur gipun adalah salah satu rumput yang paling banyak tumbuh di KG. Untuk makluman bahawa gipun boleh dijadikan sayur dan boleh dimakan. Sayur gipun adalah sayur kampung dan sangat digemari oleh keluarga tanomkinotuan. Ia tidak ditanam tetapi tumbuh dengan sendiri. Bagi pengemar sayur ini boleh dibeli di pasar atau tamu dengan harga RM2.00 seikat. Sayur ini juga boleh dipetik di kebun bagi mereka yang mempunyai kebun sendiri.

Sayur gipun ini sesuai dibuat acar sayur. Ia sangat sedap dengan perahan limau nipis. Sayur ini juga sesuai dimasak tumis dengan dicampurkan dengan sadin atau ikan bilis kering. Semasa tanomkinotuan masih kecil sayur inilah yang dipetik oleh emak tanomkinotuan untuk dibuat sayur. Ia mempunyai bau yang sangat kuat tetapi jika mereka yang mengemarinya bau tersebut adalah excotik sifatnya. 

Selepas tanomkinotuan selesai membuat dua batas untuk penanaman sayur. Tanomkinotuan terfikir untuk membuat acar gipun. Maka tanomkinotuan mencapai plastik dan menuju ke tempat yang banyak pokok gipun yang tumbuh tidak jauh dari tempat tanomkinotuan membuat batas. Tanomkinotuan hanya memilih sayur gipun yang sihat dan gemuk kerana daunnya lebar.

Berikut adalah resepi perkongsian dari tanomkinotuan untuk membuat acar sayur gipun;

1. Satu ikat atau secekak sayur gipun diambil daunnya dan pucuk muda.

2. Setengah mangkuk ikan tenggiri/udang/ sotong dipotong ikut suka. Anda juga boleh guna ikan tuna flakes in oil, brand REX: PREMIUM QUALITY

3. Seikat atau secekak bawang losun dipotong kira-kira 1 inci setengah.

4. Satu biji buah wani /buah kuini separuh masak dihiris nipis atau boleh guna apa-apa jenis mangga.

4. Tiga biji buah limau kasturi/limau nipis atau cuka makan.

5. Satu batang empulur tuhau direbus bersama sedikit garam dan dihiris nipis.

6. Tiga biji bawang merah spanyol dihiris nipis.

7. Sepuluh biji cili padi (kepedasan ikut suka). Boleh dikurangkan jika tidak mahu pedas.

8. Garam secukupnya.

Cara penyediaan acar gipun;

Terlebih dahulu rebus ikan temggiri atau udang atau sotong setengah masak, toskan dan ketepikan.

Campurkan daun gipun, bawang losun, hirisan buah wani, tuhau, bawang merah dan cili padi ke dalam satu bekas. Gaul bahan-bahan tadi hingga sebati.

Seterusnya masukkan rebusan isi ikan tenggiri atau udang atau sotong, garam dan limau nipis. Gaul hingga sebati agar air limau dan garam sebati ke dalam isi ikan dan bahan-bahan lain.

Rehatkan selama 5 hingga 10 minit untuk bahan-bahan tadi benar-benar masak oleh air limau.

Akhir sekali acar gipun sudah boleh dimakan. Acar gipun boleh dimakan bersama nasi putih bario, ayam masak kari atau ayam masak merah. Ia juga sesuai dimakan dengan nasi beriani ayam atau kambing. Memang menyelerakan.

Selamat bertani dan menuai hasil.


0 komentar:

Posting Komentar

 
Top