Salah satu jenis tanaman yang digemari tanomkinotuan ialah salad. Terdapat beberapa salad yang ditanam di KBR antaranya ialah salad cimarron, salad lolorosa, salad siomak atau salad cina manis, salad loose leaf cultivar dan banyak lagi. Awal tahun lepas banyak jenis salad di tanam dan keluarga tanomkinotuan sehingga muak memakannya. Namun apa yang tanonkinotuan ingin ceritakan di sini ialah mengenai variati salad baharu yang tumbuh di KBR.

Ia bermula apabila benih salad lolorosa dan salad loose leaf cultivar ditanam bersama dalam satu batas. Apabila pokok kedua-dua salad ini sudah mengeluarkan benihnya dan gugur ke tanah. Benih tersebut tumbuh semula dengan banyak. Mula-mula benih lolorosa bercambah dulu diikuti oleh benih salad leaf cultivar. Tiba-tiba tanomkinotuan terpandang anak benih salad yang aneh dan pelik dan sangat berbeza dengan kedua induknya. Daun lebar dan hijau seperti salad loose leaf cultivar dan mempunyai tompokan warna merah atau perang pada daunnya. Setelah meneliti dengan penuh perhatian sah, anak benih salad tersebut memang lain. Terfikir tanomkinotuan tidak pernah tanomkinotuan menanam variati salad sebegitu. Tanpa berfikir panjang tanomkinotuan mencabutnya dan mengalihkannya ke batas yang lain dan menjaganya dengan baik untuk dibesarkan bagi mendapatkan benihnya.

Salad adalah tanaman berdebunga (polination) makanya mungkin anak benih salad itu adalah hasil kacukan antara salad lolorosa dan salad loose leaf cultivar. Hasil pendebungaan antara dua jenis salad ini telah menghasilkan benih salad baharu. Kini pokok salad tersebut semakin membesar dan sihat pertumbuhannya. Daunnya hijau bertompok merah keperangan, sedikit mengeriting daunnya tetapi tidaklah sama dengan daun salad lolorosa.

Tanomkinotuan akan menjaga pokok salad jenis baharu ini sehingga besar dan mengeluarkan benih. Harap benihnya boleh bercambah dengan baik. Sekiranya benih salad baharu ini boleh tumbuh makanya tanomkinotuan mempunyai satu lagi jenis salad yang terhasil dari kacukan lolorosa dan loose leaf cultivar. Harap ianya tidak pahit seperti mana pahitnya pokok induknya.




Melihat pokoknya memang tanomkinotuan tidak pernah membeli benih salad online sebegitu. Daunnya cantik hijau kemerahan. Daunnya lebih kepada bujur dan lebar. Berbanding dengan induk asalnya di bawah.

Salad loose leaf cultivar

Salad lolorosa

Kedua-dua gambar di atas merupakan benih yang tumbuh sendiri dari pokok induknya terdahulu. Masih sama dengan pokok induknya yang sama-sama bercambah dan membesar dengan salad aneh pada gambar pertama, kedua dan ketiga. Terdapat 6 pokok kesemuanya dan sudah pun dialihkan ke batas. Namun hanya 4 pokok berjaya membesar. Tanomkinotuan tidak dapat menceritakan bagaimana rasa dan struktur salad baharu ini, bila pokoknya besar sedikit bolehlah tanomkinotuan memetik daunnya dan memakannya.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top