Kebun Belakang Rumah tanomkinotuan telah didatangi oleh tetamu tidak diundang iaitu sekawan kerangga (laga') yang telah menguasai pokok kacang panjang. Tanomkinotuan sangat rimas melihat keadaan ini. Dari pemerhatian, kerangga tidak merosakkan pokok mahupun buah kacang panjang tersebut malah cantik tanpa kerosakan tetapi masalahnya pula mereka ini membuat sarang pada pokok kacang panjang yang menyebabkan tanomkinotuan atau emak sukar memetik buah kacang panjang yang telah boleh dituai. Habis diserangnya tangan dengan gigitan yang menyakitkan.

Tanonkinotuan sebelum ini ingin meracunnya dengan racun serangga biar pokok kacang panjang bebas taklukan oleh mereka. Tetapi fikir punya fikir keinginan tersebut dibatalkan sahaja. Lagipun takut semburan racun serangga akan menyebabkan buah kacang panjang sudah terkena semburan dan tidak organik. 

Oleh itu, tanomkinotuan telah mencuba resepi membuat racun kerangga organik yang dibaca sebelum ini. Berikut adalah bahan-bahannya.


1. Satu sudu serbuk pemcuci kain
2. Satu sudu minyak makan
3. Lima biji cili padi
4. Lima ulas bawang putih
5. Dua mangkuk air paip

Masukkan kesemua bahan di atas ke dalam blander hingga hancur. Tapis cecair tersebut untuk memisahkan sisa bahan yang tidak hancur dengan menggunakan penapis. Masukkan ke dalam bekas penyembur dan sembur ke arah kerangga tersebut.

Hati-hati menggunakannya kerana cecair itu bila terkena mata atau kulit sangat pedih dan perit. Guna sarung tangan untuk keselamatan.

Selamat mencuba.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top