Humus ialah bukan jenis tanah sebenar tetapi lebih tepat dikenali sebagai bahan organik yang terhasil daripada reputan tumbuhan dan haiwan secara senulajadi sama ada dihasilkan sendiri atau dijumpai di kawasan hutan tebal. Humus juga dirujuk sebagai reputan bahan semulajadi seperti daun di atas lapisan tanah. Humus adalah berwarna hitam, berorganik yang terbentuk di atas tanah apabila tumbuhan dan bahan haiwan mereput sama seperti topsoil yang boleh dijumpai di kawasan hutan.

Humus kaya dengan nutrisi seperti nitrogen dan bahan-bahan lain. Maka ia sesuai ditambah atau dicampurkan ke dalam tanah kebun untuk meningkatkan kualiti tanah. Antara faedah humus pada tanah kebun ialah:

1. Meningkatkan jumlah nutrisi dalam tanah. Nitrogen dan bahan lain membantu membekalkan zat makanan kepada tanaman.

2. Humus mengandungi hidupan benda hidup seperti mikrob, bakteria dan fungi yang baik untuk tanah dan tanaman. Proses pereputan yang berlaku membebaskan nutrisi yang diperlukan oleh tanaman.

3. Humus membaikpulih pengudaraan tanah. Campuran humus pada tanah dapat memisahkan partikel tanah khususnya tanah lampung.

4. Humus memperbaiki penyerapan air dalam tanah. Humus seperti span yang boleh menyerap air kerana ia terhasil daripada tumbuhan.

5. Menyeimbangi nilai PH tanah.

Berlaku kekeliruan berhubung dengan humus dan kompos. Humus terhasil dari dedaunan yang gugur ke bumi dan mereput hingga membentuk lapisan tebal di atas permukaan tanah manakala kompos adalah hasil pereputan daun kering, sisa buangan dapur dan tumbuhan hijau yang dilonggokkan untuk dikompos. Perbezaan ketara antara keduanya ialah dari segi kandungan nilai nutrisi di dalamnya.

Cara menggunakan humus ialah campurkan humus dengan kompos dan tabur pada tanah kebun. Boleh ditambah dengan bahan organik lain seperti tinja binatang, serbuk kapur dan sebagainya untuk meningkatkan kualiti tanah anda.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top