APAKAH ITU TANAMAN CAMPURAN (COMPANION PLANT)

Tanaman campuran atau companion plant ialah kepercayaan dan idea tentang pelbagai tanaman yang bersesuaian ditanam bersama dalam satu batas untuk memberikan faedah, perlindungan dan membantu pendebungaan kepada tanaman lain. Tanaman campuran juga bermaksud dua atau lebih tanaman ditanam bersama untuk membantu mengawal makhluk perosak kepada tumbuhan dalam tanaman campuran yang ditanam bersama.

Kajian sains telah membuktikan bahawa beberapa tanaman campuran yang ditanam bersama boleh memberikan faedah unik kepada tanaman campuran tersebut. Hal ini juga sudah dibuktikan dan disahkan oleh pekebun yang sering menanam secara tanaman campuran. Tetapi pekebun harus tahu mana antara tanaman yang serasi atau sebagai sahabat dan mana antara tanaman yang bermusuhan.

KEBAIKAN TANAMAN CAMPURAN

1. Mengawal makhluk perosak

Sesetengah tanaman mempunyai kesan unik untuk menjauhkan makhluk perosak mendekati tanaman anda dengan bahan kimia yang terkandung padanya. Contohnya tanaman keluarga allium atau bebawang mempunyai kesan bagus ditanam bersama tanaman lain untuk menjauhkan serangga yang datang kepada sayuran anda. Selain itu, basil atau kemangi dan marigold Perancis juga mempunyai fungsi yang sama.

2. Membantu dalam pertumbuhan

Sesetengah tanaman boleh membantu tanaman lain untuk membesar dengan bahan kimia yang ada padanya. Contohnya anda boleh menanam pokok jagung, kacang buncis atau kacang panjang dan timun atau labu dalam satu tempat. Ketiga-tiga tanaman ini saling bantu membantu dalam pertumbuhan. Pokok jagung menyediakan tempat memanjat bagi pokok kacang buncis atau kacang panjang manakala kacang buncis atau kacang panjang pula membekalkan nitrogen kepada pokok jagung dan pokok timun atau labu. Bagi pokok timun atau labu pula berfungsi melalui daunnya di mana daunnya memperlambatkan kekeringan tanah yakni kelembapan tanah memberikan pokok jagung dan kacang buncis atau kacang panjang tumbuh dengan baik.

Selain itu, sesetengah tanaman pula memberikan teduhan dari sinaran matahari yang terik kepada tanaman yang tidak memerlukan cahaya yang banyak. Contohnya pokok tomato dan pokok lobak merah. 

3. Membantu pendebungaan

Sesetengah tanaman seperti marigold menarik serangga dan seterusnya melakukan proses pendebungaan kepada tanaman lain.

4. Membaikpulih tanah

Tanaman seperti tanaman legum seperti kekacang membebaskan nitrogen ke dalam tanah melalui bintil pada akarnya dan seterusnya membekalkan nutrisi kepada tanaman berhampiran.

CONTOH TANAMAN CAMPURAN YANG SESUAI

1. Asparagus

Basil, ketumbar, tomato, parslay, lobak merah bunga marigold.

2. Kacang buncis

Ubi bit, brassica, kobis, lobak merah, timun, tomato, terung, bunga kobis, daun sup / seleri dan kentang.

3. Ubi bit

Keluarga brassica seperti kobis, brokoli, kobis bunga, kailan, brussel sprout, kohlrabi dan tunip. Selain itu ia juga sesuai ditanam bersama salad dan bawang.

4. Brokoli

Basil, kacang buncis tidak memanjat, timun, bawang putih, bawang besar, salad, marigold, pudina, kentang, radis/lobak, rosemary, tomato dan sage.

5. Kobis

Ubi bit, kacang buncis tidak memanjat, celeri, pudina, bawang besar, kentang, oregano, rosemary dan sage.

6. Lobak merah

Kacang buncis (memanjat dan tidak memanjat), bawang putih, salad, bawang besar, parsley, kacang pea, rosemary dan tomato.

7. Bunga kobis

Kekacang, oregano, seleri, kacang pea dan tomato

8. Seleri / daun sup

Kacang buncis tidak memanjat, kobis, bawang leeks, tomato.

9. Bawang kucai

Basil, lobak merah, marigold, parsley, strawberri dan tomato.

10.  jagung

Kekacang seperti kacang panjang, kacan buncis bush atau pull, timun, kacang pea, tomato, labu, squash dan zukini.

11. Timun

Jenis kekacang, seleri, jagung, kacang pea, radis dan salad.

12. Terung

Kekacang, lada besar dan potato

13. Salad

Kekacang, ubi bit, lobak merah, jagung, marigold, bawang besar, kacang pea, radis dan strawberi.

Ni adalah antara tanaman yang boleh ditanam bersama dalam satu batas. Jangan tanam jenis bebawang dengan kacang buncis. Bawang akan mati kerana tidak cukup cahaya matahari.

Selamat berkebun dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top