Siapa tidak mengenali pokok mulberi atau nama botaninya ialah Morus L. Pokok ini dikatakan berasal dari Amerika Latin dan tersebar ke seluruh belahan dunia tidak terkecuali di negara kita. Dengan pelbagai warna seperti Merah, hitam dan putih sama ada bentuk bujur dan juga panjang. Tanomkinotuan telah menanam jenis pokok mulberri hitam bujur yang sekian lama memberikan bekalan buahnya yang enak dan segar. Warna hitam maksudnya dah masa dan rasanya manis manakala buah berwarna merah agak masam tetapi sesuai dimakan dengan dibubuh sedikit garam, cili, kicap dan belacan. hua hua hua. Tanomkinotuan juga ada menanam sepokok mulberri putih panjang. Masih dalam proses pertumbuhan dan belum merasa buahnya lagi.

Jadi pada masa tersebut, tanomkinotuan ke KBR untuk menjalankan rutin di sana, terlihat pokok mulberri hitam yang dah tinggi melangit dengan liuk lentuknya ke kiri dan ke kanan apabila ditup angin. Pokok mulberri ini sudah lama membekalkan buah yang kaya dengan vitamin C kepada tanomkinotuan sekeluarga. Asal ada sahaja buah berwarna hitam memang dipetik sesiapa sahaja yang pertama nampak. Namun apabila dibiarkan pula tinggi mencecah awan pokok ini, buah tak muncul-muncul pula. Teknik membuahkan pokok mulberi ialah melakukan cantasan dengan kerap apabila pokok selesai berbuah untuk pokok bertunas semula dan menghasilkan kuntum-kuntum bunga seterusnya menjadi buah yang cantik. 

Oleh itu tanomkinotuan telah mencantas batang-batang pokok mulberi semuanya. Nampak tunggul panjang dan kelihatan tidak cantik. Tetapi inilah cara untuk membuahkan kembali pokok ini. Selepas 2 minggu kelihatan tunas-tunas mula bermunculan di celah-celah batangnya malah semakin banyak. Oleh kerana tanomkinotuan inginkan pokok mulberri ini nampak versatile dan berkualiti, tanomkinotuan buang tunas-tunas yang kecil dan nampak tidak sihat. Tinggalkan tunas-tunas yang diperlukan untuk membesar dengan buahnya sekali.

3 minggu lebih sudah kelihatan buah pokok mulberi tanomkinotuan yang sudah bertukar dari warna putih ke warna hijau muda. Bergayutan sesama sendiri dengan cantik dan strategiknya di celah dedaunan. Tidak lama lagi akan berubah wajah kepada merah dan seterusnya warna hitam. Buahnya tidak serentak bila masak jadi setiap harilah kita merasa buahnya.

Jadi keratan batang yang dicantas itu tanomkinotuan telah potong kira-kira 8 inci setiap satu dan disemai dalam polibag. Tanomkinotuan menggunakan potting soil sebagai media semaian untuk memudahkan pengakaran keratan batang pokok mulberri tersebut. Tanomkinotuan tidak meletakkan serbuk pengalak akar pun sebab keratan batang pokok mulberri mudah tumbuh apabila media dalam keadaan lembab dan diletakkan ditempat teduh terlebih dahulu. Selepas 2 minggu keratan batang pokok mulberri tersebut mula mengeluarkan tunas yang pertama.







Inilah antara pokok mulberri yang ditanam menggunakan keratan batang tempoh hari. Sudah tumbuh dengan baik sekali. Tanomkinotuan sembur menggunakan booster roti dan EM1 sahaja sekali dalam 2 hari. Sebelum disembur dengan booster roti dan EM1, daunnya eloknya kuning seperti tidak cukup makan, kini daunnya sudah berupa hijau cantik setelah semburan booster secara konsisten.


Anak pokok mulberri di atas sudah boleh dipindahkan ke batas atau ditanam dalam pasu. Untuk cara menanam dalam batas mudah sahaja. Korek dan buat lubang ikut saiz tinggi polibag pokok mulberi. tabur baja subur dalam lubang dan lapisi dengan sedikit tanah, cukup menutupi baja tersebut. Buka polibag secara berhati-hati dengan menghirisnya menggunakan sebila pisau tajam. Tanam polibag itu ke dalam lubang yang disediakan dan timbus semula tanah disekelilingnya hingga lubang tertutup secara keseluruhan. Padat-padatkan tanah dan akhir sekali siram dengan air yang banyak. 


Manakala bagi dalam pasu pula ialah masukkan potting soil ke dalam pasu besar. Guna pasu bersaiz 18 inci ke atas, Buat lubang ditengah pasu ikut saiz polibag dan tanggalkan polibag secara berhati-hati dan masukkan tanah pokok mulberri ke dalam lubang dan timbus semula dengan tanah di sekelilingnya. Siram menggunakan air banyak dan letakkan ditempat teduh selama dua tiga hari barulah dipindahkan ke tempat yang terkena cahaya matahari yang banyak. 


Pokok mulberri merupakan pokok yang menghasilkan buah tinggi vitamin C, pokok mulberi akan berbuah sepanjang tahun dengan melakukan cantasan pada pokoknya selepas tempoh berbuah. Kepada mereka yang ingin memiliki sepokok pokok mulberri tanomkinotuan ada menjualnya dengan harga RM10.00 1 pot sahaja, tidak termasuk postage. Berminat email ke borosmomogun@gmail.com untuk tempahan.


Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top