Percubaan tanomkinotuan menanam sayur swiss chard di KBR mendatangkan hasil lumayan. Benihnya dibeli secara online kat SINI dan tidak sangka bahawa sayuran musim sejuk ini boleh tumbuh galak di iklim tropika seperti di negara kita. Untuk pengetahuan pembaca sayur swiss chard atau nama saintifiknya ialah Beta vulgaris subsp. vulgaris adalah sayuran berdaun hijau musim sejuk (cool season leafy green vegetable

Pokok swiss chard ini lebih dekat dengan sayuran ubi bit tetapi tidak menghasilkan bulb atau pembengkakan pangkal akarnya. Ia terdiri dari pelbagai variasi dan warna dan hidup bertebaran di negara-negara yang mempunyai iklim sejuk. terdapat sayuran swiss chard berwarna putih seperti yang ditanam oleh tanomkinotuan dalam gambar. yang disertakan dan swiss chard lain seperti swiss chard pelangi (rainbow swiss chard), terdapat juga swiss chard batangnya berwarna merah dan kuning. Kandungan mineral dan nutrient yang tinggi serta tumbuh dengan cepat ini sangat versatile di tanam di laman.

Tanomkinotuan sayang pula nak makan sebab daun-daunnya sangat cantik bila dilihat lembut dan licin bak sutera. Jika ditanam dengan jumlah banyak di hadapan rumah sudah tentu akan mengujakan sesiapa yang melihatnya apalagi jika penjagaan dari segi kelembapan media, baja dan suhu meningkatkan tahap kualiti daun, batang dan tumbuhbesarannya. Setakat entry ini ditulis sayur swiss chard tanomkinotuan di KBR masih dalam peringkat pertumbuhan.

Jujurnya sudah 2 kali tanomkinotuan menyemai benih swiss chard ini langsung pada batas hingga benih sayur swiss chard pelangi habis disemai tetapi sebiji pun tidak bercambah. Oleh itu tanomkinotuan mengubah teknik semaian benih swiss chard dengan memasukkannya ke dalam habuk kayu dan disembur dengan serum EM1 hingga media tersebut lembab dan disimpan ke dalam peti sejuk selama 2 minggu. Anda boleh menggunakan peat-moss atau cocopeat untuk tujuan tersebut.




Selepas 2 minggu disimpan dalam peti sejuk tanomkinotuan dapati bahawa benih swiss chard sudah mula bercambah dan akar tunjangnya sudah keluar kira-kira setengah inci. Tanomkinotuan seterusnya menyediakan media semaian untuk ditanam dalam cup plastik. Tanomkinotuan menggunakan tanah biasa yang dicampurkan dengan kompos.

Selepas 2 minggu berada dalam cup plastik maka tanomkinotuan alihkan ke batas di KBR yang telah disediakan. Tanomkinotuan gembur batas tersebut dan menaburkan kompos buatan sendiri dan tinja ayam. Tanomkinotuan membuat lubang sedalam 2 inci dan menanam anak pokok swiss chard tersebut ke dalam batas. Oleh kerana masa itu cuaca agak terik hingga mengigit kulit maka tanomkinotuan meletakkan teduhan jaring hitam untuk mengelaknya dari layu dan mati.




Selepas 2 minggu dialihkan ke batas, pokok swiss chard kini membesar dengan baik tanpa masalah yang teruk. Setakat gigitan belalang pada daunnya tidaklah menjejaskan pertumbuhan pokoknya cuma agak cacat sedikit di mata bilamana melihatnya.

Pada masa ini tanomkinotuan berusaha untuk mencabut rumput rumpai dan membuat membajaan kompos tinja ayam pada setiap pokok swiss chard.




Genap 3 minggu swiss chard tanomkinotuan di KBR semakin galak membesar. Tiba tanomkinotuan di rumah langsung bergegas ke KBR pada petang tu. Melihat tanahnya tersangatlah kering. Tahulah tanomkinotuan bahawa seminggu di kampung hujan tidak turun namun alhamdulliah pokok swiss chard berjaya tumbuh dengan baik. Cepat-cepat tanomkinotuan mengalas baldi dan menyeduk air dari kolam seterusnya menyiram batas swiss chard tersebut.






Minggu ini di mana pagi tadi sebelum tanomkinotuan bersiap-siap ke bandar, tanomkinotuan sempat mengambil gambar sayur swiss chard terbaru. Pokok swiss chard semakin hari menampakkan wajah sebenarnya. Tanomkinotuan tertunggu-tunggu akan daun swiss chard yang beropol atau mengerutu seperti gambar-gambar swiss chard dari luar negara. Namun belalang juga tidak mahu terlepas akan kelazatan daun pokok sayur swiss chard tersebut hingga cacat daun-daunnya diratah dengan rakusnya.




Jadi tanomkinotuan terfikir untuk menyelesaikan kes seperti itu tanomkinotuan memasang jaring net seperti di atas (gambar). Harap dapat membantu mengurangkan serangan segala tuk nenek belalang yang hadir menjengah swiss chard tanomkinotuan. Kepada membaca budiman apa lagi cuba menyemai benih swiss chard di laman rumah anda. Hasilnya anda dan keluarga anda yang memperolehi faedah, jadikan hobi bertani ini sebagai rutin untuk menyatupadukan dan mengeratkan silaturahim sesama ahli keluarga.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top