Lepas raya berlalu tanomkinotuan ada menuai hasil sayuran di KBR. Sebenarnya sesetengah gambar yang disertakan ada yang dituai 2 minggu yang lepas dan hari ini. Hendak buat entry dalam pos pun hanya sekeping dua. Tidak sesuailah untuk dipos pada ketika itu, maka tanomkinotuan tunggu lagi dan tuai sayuran tadi petang. Dapatlah mengenapkan gambar-gambar tersebut untuk tatapan pembaca.

Ketika ini musim panas ya amat, telah seikit sebanyak menjejaskan pertumbuhan sayuran di KBR. Sudahlah jarang disiram hanya jika emak tanomkinotuan rajin menyiram maka segarlah sayur tersebut jika tidak tunggu hujung minggu sajalah baru berkesempatan untuk menyiramnya. Jadi sayuran tersebut ketot dan tidak berapa cantik dipandang. Walau bagaimanapun, bagi tanomkinotuan asal boleh dituai dan makan dah bersyukur kiranya sebab tidak perlu membeli sayur. 

Sudah lama tanomkinotuan tidak ke KG, selepas kali terakhir ke sana dengan menuai hasil buah pisang masak tempoh hari. Sudah 3 minggu lebih tidak menjenguk ke KG. Sabtu kelmarin memang ada masa untuk ke sana tetapi disebabkan hendak menghormati adat kampung maka dipendamkan keinginan untuk ke KG. Terdapat satu keluarga telah ruminunson iaitu berpindah ke rumah baharu jadi hari sabtu tersebut ialah hari popinkodou dimana hari dilarang ke kebun atau berkaitan dengan tanah, dikhuatiri berlaku sesuatu yang tidak diingini jika tidak mengikutinya. Jadi tanomkinotuan yang tidak berapa faham akan adat ini ikut sajalah, tak pasal-pasal dikatakan tidak menghormati adat pula. Mungkin sabtu depan barulah dapat ke sana jika tidak ada aral melintang. 

Berikut adalah tuaian sayuran yang sempat diambil gambarnya:

Zucchini hijau: Black beauty zucchini


Alhamdullilah setelah menunggu sebulan lebih, pokok zucchini hijau (black beauty zucchini) kini sudah dituai buahnya yang pertama. Tidak disangka dalam tempoh seminggu buah zucchini membesar saiz sebegini jadi dapatlah tanomkinotuan membuat tempura zucchini ala tanomkinotuan.  Minggu depan tanomkinotuan akan lagi membuat tempura zucchini yang tinggal separuh disimpan dalam peti sejuk. Dimakan dengan nasi bario dan kari ayam. fuhhhh, nyaman tokkkkk kata orang sarawak dan sedap hingga menjilat jari.



Sawi kerinting


Ini pula sawi kerinting tetapi tidaklah cantik seperti sebelum-sebelum ini. Banyak sangat diserang oleh kumbang pemakan daun. Walau bagaimanapun, syukur ia masih boleh dimakan. Almaklumlah musim panas memanjang. Sawi kerinting pun ikut berkabung.


sayur swiss chard


Tuaian daun swiss chard kali pertama, teruja tanomkinotuan sebab sudah mampu tersenyum dan bangga di mana sayur swiss chard yang hanya mampu dilihat dan dibaca di blog-blog luar negara serta menonton video di youtube tetapi hari ini tanomkinotuan dapat menuai hasil daun swiss chard tanam sendiri di KBR. Tak sangka daun swiss chard ini rasa masin bila dimakan mentah. Memang sedap dibuat sayur namun batangnya agak sedikit lambat masak. 

Sayur swiss chard adalah antara sayuran yang baik untuk kesihatan kerana kandungan phytonutrient yang tinggi. Mengikut kajian terdapat lebih kurang 13 perbezaan antioksidan polyphenol antaranya kaempferol dan cardioprotective flavonoid yakni berfungsi untuk menurunkan kadar gula dalam darah. Jadi ia amat sesuai untuk ditanam di laman rumah untuk tujuan tersebut. Ia juga sesuai dimakan sebagai salad khususnya daun mudah.



Tutan: American nightshade


Tidak lupa juga dengan sayur tutan, setiap tuaian tidak sah jika tidak menuai pucuk-pucuk sayur daun muda tutan aka sayur meranti / ranti (bahasa melayu) ini. Ia sangat sesuai dimasak sayur bening. hanya rebus bersama halia, perasakan dengan garam siap.


Timun mini (Five mini cucumber)


Tuaian timun mini sempat dituai tadi pagi. sambil menyiram sayuran tanomkinotuan petik buah timun tersebut untuk disimpan dalam peti sejuk. Ini adalah tuaian terakhir bagi pokok timun mini pada pokok pertama. Maksudnya tanaman kedua timun mini ini masih dalam tumbuhbesaran dan tidak lama lagi akan menghasilkan buah, tetapi hanya sepokok berjaya bercambah disebabkan oleh serangan semut tempoh hari. 

Begitulah hasil tuaian sayuran di KBR yang terbaru. Perkembangan KBR hari ini, lobak merah masih dalam tumbuhbesaran manakala swiss chard dah gondol disebabkan daun-daunnya dipetik oleh emak tanomkinotuan dua hari lepas bagi tuaian kali kedua. Pokok florence fennel pula berusaha untuk tumbuh dengan baik manakala pokok asparagus dalam polibag sudah ditrim dan dibuang sebahagian pokoknya yang lain. Kini ia kembali bertunas semula dengan tombak-tombak semakin besar dan gemuk-gemuk belaka. 


Black gold: Kompos buatan sendiri


Tanomkinotuan selitkan baja kompos buatan sendiri yang sudah boleh digunakan untuk membaja sayuran di KBR. Bolehlah bertahan untuk sebulan dua di mana tidak perlu membeli baja subur organik dalam tempoh tersebut. Sisa buangan dapur yang dikumpulkan seperti kulit timun, kulit kentang, sisa daun sayur dan sebagainya dikumpulkan dan dikompos sehingga menjadi seperti di atas. Musim panas di tempat tanomkinotuan mempercepatkan pengemposan sisa-sisa tersebut. tanomkinotuan dapat mengumpul kompos buatan sendiri sebanyak 2 baldi setengah. Jumaat petang, tanomkinotuan telah membubuh baja pada pokok zucchini hijau, pokok zucchini crockneck kuning dan zucchini scallop kuning agar tumbuh dengan baik. Selain itu baja kompos buatan sendiri ditabur pada batas yang ditanam pokok swiss chard dan lobak merah.




Inilah pokok zucchini yang ditunggu-tunggu tanomkinotuan. namanya ialah zucchini scallop kuning. Buah zucchini ini seperti gasing dengan bentuk buah ditepinya berombak atau seperti karipap. Buah zucchini scallop kuning ni baru sahaja didebungga dan mula membesar dengan bunganya akan mula layu. Seminggu kemudian dapatlah dituai buahnya jika tidak dituai lebih dulu oleh ulat pengorek buah.


Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top