Selepas berjaya menanam dan menuai hasil buah pokok zucchini crockneck kuning tempoh hari di KBR, disebabkan  rasa dan strukturnya memang sedap dibuat salad atau dimasak tumis. Tanomkinotuan ghairah dan sangat-sangat teruja menanam benih-benih keluarga summer squash ini. Terbaru tanomkinotuan menyemai dan menanam pokok zucchini hijau pula. Buah zucchini ini berwarna hijau tua dengan kulit licin, sebab itu disebut dalam englishnya Black beauty Zucchini. Sebelum ini hanya melihat dalam TV atau gambar-gambar pada blog-blog luar negara. Kini tanomkinotuan melihatnya depan mata malah boleh disentuh lagi. wakakakaka.... teruja punya pasal.

Perkataan zucchini ialah istilah yang digunakan di negara seperti Amerika Selatan, Australia dan German yakni sebutan asal dari bahasa Itali (zucchina) merujuk sejenis pokok dalam keluarga labu namun pokoknya bukan jenis menjalar (bush), bagi sesetengah tempat di Eropah seperti England, New Zealand, Iceland, Belanda dan negara di Afrika Selatan pula zucchini dikenali sebagai courgette berasal dari bahasa Perancis (sebutan asal /kʊərˈʒɛt/) adalah tumbuhan musim panas (summer squash) yang banyak ditanam di negara-negara 4 musim. Walaubagaimanapun sebutan perkataan squash adalah sebutan yang umum bagi merujuk tumbuhan ini. Nama saintifik bagi pokok zucchini atau courgette ini ialah cucurbita pepo.

Benih zucchini hijau tersebut dibeli secara online di SINI, banyak pilihan benih sayuran yang boleh dibeli. Anda juga beli mendapatkan benih sayuran dan benih bunga-bungaan kat SINI




Pada mulanya tanomkinotuan menyemai benih zucchini hijau ini dalam cup plastik kecil dan meletakkan di kawasan yang menerima cahaya matahari kira-kira 70% jumlah sinaran. Kawasan teduh tersebut masih terkena haba untuk percambahan benih. Sementara menunggu benih tersebut bercambah tanomkinotuan menyediakan batas untuk menanam akan datang.

Tanomkinotuan gembur dan memperbaiki batas tersebut dengan menambah kompos serta tinja ayam. Batas ini adalah bekas menanam buncis bulat tempoh hari. Pembaca diluar sana harus membuat pengiliran penanaman pada batas bagi mengelak serangan tertumpu oleh makhluk perosak. Cara ini juga diamalkan oleh peladang-peladang sayur skala besar bagi mengurangkan serangan. sekurang-kurangnya setahun paling elok barulah menanam semula benih yang sama pada batas tersebut.




Selepas 2 minggu ditanam pada batas tanomkinotuan menyediakan tanah hitam yang dicampurkan dengan tinja ayam dan digaul sebati. Tujuan tanah campuran tinja ayam ini adalah ditimbus seperti bukit pada panggal pokok zucchini dan menutupnya dengan mulsa/sungkupan rumput kering agar kelembapan batas bertahan lebih lama. Untuk makluman pokok zucchini adalah tumbuhan yang memerlukan banyak nutrient, oleh itu bubuh baja organik 2 minggu sekali pada batas. 





Dengan baja yang cukup, kelembapan kekal pada batas dan sinaran matahari yang cukup pokok zucchini sangat cepat membesar malah daun-daunnya sangat lebar dan hijau. Gambar di atas diambil ketika pokok zucchini berusia 3 minggu. Pada masa ini, pokok zucchini sudah mula mengeluarkan kudup bunganya. Alamat bahawa pokok zucchini sudah bersedia untuk menghasilkan buah mutiaranya.




Selepas seminggu berlalu pokok zucchini tanomkinotuan di KBR kini sudah berbunga lebat, pada masa ini bunga betina berkembang sekali dengan bunga jantan.



Kelihatan bunga betina berjaya didebungakan oleh serangga tertentu dan bunga pada hujung buah kini mula layu dan tidak lama lagi buah akan membesar sedikit demi sedikit.






Ini adalah gambar terkini buah zucchini hijau tanomkinotuan. Sudah boleh dituai sebenarnya tetapi tunggu buah yang satu lagi. Jika dituai sekarang tidak cukup untuk santapan satu keluarga, jadi tidak ada kenikmatan disitu. hehe. Mungkin minggu depan barulah boleh dituai, biar ia membesar dahulu.  

Ini kali pertama tanomkinotuan menanam pokok zucchini langsung dari benihnya. Walaupun pertama kali tetapi tanomkinotuan berjaya membesarkan pokok-pokok tersebut hasil pengalaman menanam pokok zucchini crockneck kuning tempoh hari. Cara dan sifat pertumbuhan kedua-dua jenis pokok zucchini ini hampir sama. Sesiapa yang meminati buah labu atau sewaktu dengannya bolehlah mencuba menanam pokok zucchini ini di laman rumah. Anda boleh menggunakan pasu atau kontena bersaiz sederhana untuk menanam pokok zucchini. Ia tidak memerlukan ruang yang luas. Sementara menunggu hasil ia cantik sebagai dekorasi dan hiasan laman anda kira pokoknya yang unik ini menambah lagi seri rumah anda.




Ini pula gambar pokok zucchini crockneck kuning yang ditanam benihnya dari buah zucchini yang dimatangkan tempoh hari. Ia berjaya tumbuh dan kini sudahpun mengeluarkan buahnya yang pertama. harap-harap bunga jantan berkembang dahulu kerana jika bunga betina yang kembang dulu alamatnya bunga betina tersebut tak menjadi yakni tidak sempat didebunga.

OIeh kerana ruang terhad, tanomkinotuan tanam dalam besen besar bekas menanam lobak merah tempoh hari. Terdapat 3 pokok zucchini crockneck kuning sempat ditanam kali ini, maksudnya musim ini KBR (Kebun Belakang Rumah) bertemakan pokok jenis summer squash ini saja. Selain tu tanomkinotuan juga ada menanam jenis zucchini scallop kuning yakni buahnya seakan-akan gasing akan bulat. Namun tak sempat diambil gambarnya. Akan datang tanomkinotuan membuat entry khas untuk zucchini scallop kuning ini. 

Di sini bermaksud bahawa pokok zucchini atau summer squash ini boleh hidup subur di negara kita, yang penting ilmu menanam dan menjaganya harus seimbang untuk mendapatkan hasil yang baik. Menanam secara ladang tiada masalah jika ingin melakukannya, yang penting semangat kena kuat apatah lagi mereka yang ingin menanamnya di laman rumah. Rakyat Malaysia suka akan jenis labu yang lazim ditanam di negara kita, tidak mustahil zucchini juga akan digemari oleh rakyat Malaysia kerana keenakan dan keranggupan buahnya sangat menambat hati. Tanomkinotuan berharap satu hari nanti buah zucchini atau courgette ini menjadi lazim dilihat di pasaraya-pasaraya, pasar umum dan tamu-tamu sekitarnya.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top