Pokok herba Okinawan spinach atau dalam nama saintifiknya ialah Gynura crepioides adalah tumbuhan herba asal dari benua Indonesia dan ada juga mengatakan berasal dari negara India. Nama lain bagi pokok ini ialah pokok sambung nyawa, hung tsoi, okinawa lettuce, handama, suizenjigusa  dan Cholesterol plant. Pokok herba okinawan spinach adalah tumbuhan renek yang hidup subur di kawasan tanah yang kaya dengan organan, berbantang lembut dan warna pada daun atasnya adalah hijau muda manakala belakang daun pula berwarna ungu. Bercabang dan tumbuh menggunakan keratan batang.

Tanomkinotuan berbesar hati untuk menanamnya di KBR kerana khasiatnya yang tinggi terhadap kesihatan manusia. Pokok herba ini dikatakan mampu dan berkesan menurunkan kadar kolestrol dalam darah. Banyak kajian yang dibuat terutamanya di negara Barat akan keberkesanan mengurangkan kadar kolestrol dengan memakan daun muda sebagai sayur mahupun sebagai ulam atau salad. Pokok ini juga banyak ditanam di negara Hawaii. Aromanya yang lembut, unik dan vesertile ini sangat digemari oleh orang Barat. Ia juga mengandungi vitamin A dan protein.

Pokok herba okinawan spinach mudah ditanam dengan menggunakan keratan batang pada batas di halaman rumah mahupun dalam pasu atau kontena. Ia boleh hidup lama jika dijaga dengan baik. Ia juga berfungsi sebagai dekorasi laman yang menawan ekoran warnanya yang sangat memikat. 

Anda boleh mendapatkan pokoknya di kedai-kedai nusery berhampiran dan biakkannya dengan memangkas batang kira-kira 6 inci. Tanggal kesemua daunnya kecuali daun pada pucuknya, rendam dalam air sehingga ia mengeluarkan akar. Sediakan media campuran dan masukkan ke dalam pasu dan tanam keratan batang pokok okinawan spinach sedalam 1 inci dan siram dengan air secukupnya. Simpan ditempat teduh selama seminggu barulah diletakkan di kawasan terkena sinaran matahari untuk pertumbuhan yang baik. 

Pokok herba okinawan spinach adalah pokok bebas serangan penyakit malah disukai oleh rama-rama jenis Kamehameha. Mungkin rama-rama jenis ini tidak wujud di negara kita. Nama rama-rama pun pelik semacam ja.

Daun muda okinawan spinach boleh dimakan sebagai ulam, dengan mencampurkan salad/lecttuce yang lain dengan disiram sedikit minyak zaitun dan ditabur dengan biji bijan. Daun okinawan spinach juga sesuai ditambah dalam sup ayam, daging mahupun ikan. Namun pastikan jangan dimasak terlalu lama dalam periuk atau belanga kerana ia akan berlendir (slimy) seperti kacang bendi. Masak kira-kira 2 hingga 5 minit sudah memadai. Pucuk okinawan spinach juga sesuai dimasak tumis mengikut resepi kegemaran anda dengan memasaknya sesingkat mungkin bagi mengelak dari berlendir. Juga sesuai dimasak tempura, jika anda sukar mendapatkan bunga jantan pokok zucchini, anda boleh mengantikan dengan daun okinawan spinach untuk membuat tempura kegemaran anda. Percayalah aromanya semerbak dan unik sekali.

Salah satu pokok herba yang semestinya ada ditanam di laman rumah anda. Sangat cantik sebagai dekorasi laman selain dimakan sebagai ulam-ulaman. 

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top