Selain kacang buncis tendergreen, satu lagi jenis kacang buncis yang ada ditanam oleh tanomkinotuan di kebun belakang rumah iaitu kacang buncis manis. Variati kacang buncis ini ialah jenis panjang dan mempunyai rasa manis sedikit kuat berbanding dengan variati kacang buncis yang lain. Warna batang hijau bersama daun dan putik bunga berwarna putih kapas serta putih susu. Kacang buncis jenis ini meluas ditanam di area Kundasang sebagai daerah yang popular mengeluarkan hasil sayuran suhu sederhana.




kacang buncis manis ini sesuai ditanam di kawasan tanah tinggi atau tanah rendah. Tanomkinotuan menanamnya dan kini telah mengeluarkan hasil.

Cara menanam benih ini sama juga dengan variati kacang buncis yang lain. Paling sesuai semai terus pada batas yang disediakan yang telah dicampurkan dengan baja kompos. Semai kira-kira satu kaki atau satu kaki setengah dengan dua hingga tiga biji satu lubang. Siram semaian dua kali sehari jika cuaca panas.

Oleh kerana buncis ini jenis memanjat sediakan kayu penyokong untuk memudahkan pokok buncis memanjat dengan baik. Apabila pokok sudah menjangkau dua minggu, bubuh baja kompos atau tinja binatang untuk pertumbuhan yang baik. Untuk meningkatkan pengeluaran buah, bolehlah dibubuh baja penggalak buah boleh guna baja npk organik yang banyak dijual di pasaran.

Penjagaan kacang buncis amat mudah hanya buang rumput di sekitar batas dan kawal makhluk perosak yang boleh menjejaskan pertumbuhan pokok.



Buah kacang buncis manis amat disukai oleh tanomkinotuan kerana rasa manisnya lebih berbanding dengan kacang buncis jenis bulat dan leper. Ia sesuai dimasak dengan ikan masin atau masak kicap, sungguh menyelerakan. Pembaca boleh mencuba variati ini untuk ditanam di kebun atau belakang rumah. Kacang buncis ini boleh ditanam di tepi pagar rumah jika kayu penyokong sukar didapati, pagar boleh dijadikan sebagai alat memanjat kepada pokok buncis.

Selamat berkebun dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top