Tanomkinotuan sangat menyukai sayur daun khususnya sawi bunga atau sayur bunga, berasal dari negara selatan China ini banyak ditanam di negara kita secara komersil. Daunnya yang rangup dan enak boleh saja dicampurkan ke dalam masakan nasi goreng atau mee goreng yang akan membekalkan vitamin dan serat serta rasa sedap pada masakan tersebut.  Ia bukan saja enak tetapi sihat kerana ditanam sendiri tanpa semburan dengan racun serangga.





Hobi menanam sayur-sayuran banyak manfaatnya selain dijadikan satu riadah bersama keluarga ia juga membekalkan bekalan sayur bebas racun untuk kita. Tanomkinotuan telah menyemai benih  jenis sawi bunga manis dan memindahkan ke batas yang telah disediakan. Selepas dua minggu lebih pertumbuhannya amat galak. 

Musuh utama sayur ini adalah belalang dan siput babi, kadang kala terdapat seekor dua lintah bulan merata daun anak pokok sawi  ketika masih kecil, tanomkinotuan hanya mengutip siput babi dan lintah bulan tersebut dan musnahkan ditempat lain, tidak pun tanomkinotuan lemparkan ke kolam berhampiran biar kerja-kerja pemusnahan dilakukan oleh ikan-ikan yang kelaparan dalam kolam tersebut kerana jarang diberi makan. 

Sayur sawi bunga ini perlukan air yang cukup serta cahaya matahari berterusan untuk pertumbuhan yang baik. seminggu selepas dipindahkan ke batas yang disediakan bubuh baja kompos atau NPK organik untuk pertumbuhan yang baik. Tanomkinotuan ada terbaca satu artikel berbahasa English di mana sekiranya sayuran mengalami tekanan/stress seperti kekurangan zat makanan, air dan suhu melampau. Serangga boleh kenalpasti sayuran yang mengalami tekanan dengan memakan daun serta membiakkan keturunan mereka pada daun-daun sayuran itu, ini menyebabkan sayuran akan dimamah oleh ulat-ulat hijau sehinggakan pokok sayuran yang ditanam akan layu dan mati. Oleh yang demikian, seharusnyalah menjaga unsur-unsur penting yang diperlukan oleh tumbuhan tersebut agar tidak mengalami tekanan atau stress melampau. (aikkk... macam manusia jugalah tumbuhan ini boleh stress gamaknya)

Sawi bunga juga boleh ditanam dalam polibag atau bekas-bekas buangan dari dapur misalnya kotak minuman yang bersaiz besar, tin-tin susu dan jika ada lebihan atau pasu bunga yang tidak digunakan elok ditanam sayur banyak faedahnya. Penjagaan adalah sama seperti menanam sayur di atas batas. Ini adalah cara bagi mereka yang mempunyai ruang halaman rumah yang sempit. Sebenarnya idea tersebut banyak dipraktikkan di kawasan perumahan kawasan bandar yang menjadikan hobi berkebun sebagai hobi sampingan sambil menunggu kepulangan suami dan anak-anak tercinta.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top