Salam Ramadan Karim..

Entry kali ini adalah berkaitan dengan sejenis sayur yang jarang-jarang ditanam di negara kita tetapi sangat terkenal di negara-negara Barat sebagai makanan sayuran yang sihat yakni kohlrabi. Kohlrabi adalah sejenis tumbuhan (Brassica oleracea var. gongylodes) termasuk dalam keluarga mustard. Batang pada bawah di atas permukaan tanah yang membengkak atau membesar dimakan sebagai sayuran. Kohlrabi adalah berasal dari bahasa Jerman yakni 'kohl' bermaksud 'kobis' manakala 'rabi' pula bermaksud 'lobak'. Struktur dan rasa batang membangkak tersebut mempunyai persamaan rasa dengan bunga kobis atau brokoli yang rangup dan sedikit manis.

Tanomkinotuan mencuba menanam kohlrabi ini di kebun belakang rumah. Ia ditanam pada pertengahan bulan Mac tahun 2014 namun hampa kerana setelah dua minggu menunggu tidak ada satu pun benih tersebut bercambah. Benih kohlrabi tersebut disemai bersebelahan dengan benih brokoli ungu, hanya benih brokoli ungu saja yang bercambah dengan baik, tiba-tiba ibu tanomkinotuan memanggil bertanyakan kepelikan satu pokok brokoli ungu di mana berbeza dari segi batang dan daun, bila tanomkinotuan cuba amati dengan betul, sah! pokok ini bukan pokok brokoli ungu tetapi kohlrabi ungu, tanomkinotuan gembira bukan kepalang kerana ingatkan benihnya tidak akan tumbuh, walaupun hanya satu pokok, ia sudah membuatkan hati tanomkinotuan gembira tidak terkata.










Kelihatan batangnya mula membengkak menandakan ia mula mengeluarkan hasil. Jadi apa yang dilakukan oleh tanomkinotuan agar kohlrabi ungu yang ditanam ini tumbuh dengan galak ialah menjaga air dengan menyiram dua kali sehari, membubuh baja kompos buatan sendiri diselang selikan dengan tinja binatang (tinja lembu yang banyak bertebaran di kampung tanomkinotuan, tanomkinotuan memungut tinja lembu tersebut dan peramkan terlebih dahulu hingga sebulan, dalam tempoh tersebut tinja lembu itu dibalik-balikkan selang dua minggu di mana ditutup dengan plastik hitam dan dicahayakan dengan cahaya matahari agar kepanasan tinja tersebut mempercepatkan pertumbuhan kulat bagi membolehkan penguraian tinja menjadi cepat, setelah tinja itu tidak berbau maka ia boleh digunakan untuk baja pada tanaman) serta menambah tanah hitam di sekitar pokok kohlrabi itu.

Dengan pertumbuhannya yang galak, tanomkinotuan berpendapat sayur kohlrabi boleh tumbuh di negara kita walaupun di kawasan tanah rendah paling penting penjagaan yang rapi dan berterusan. Anda boleh menanam sayur jenis ini di halaman rumah anda selain tanaman sayuran lain.


Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top