Tanomkinotuan memang sangat minat menanam salad di kebun belakang rumah kerana keunikan struktur daun dan warna amat menarik sekali. Salah satu jenis sayuran yang boleh dimakan begitu sahaja ia tidak rugi untuk menanam di halaman rumah. Selepas kejayaan menanam salad cina manis tempoh hari, tanomkinotuan telah mencuba pelbagai variati salad yang wujud kini dan salah satunya ialah salad lolorossa. Salad lolorossa ini tergolong dalam salad jenis 'loose leaf lettuce' di mana daunnya jenis terbuka. Uniknya daun salad lolorossa ini berkerinting ditepi pada setiap daun. 

Percambahan salad lolorossa sangat perlahan di mana selepas dua minggu barulah kelihatan benih bercambah tetapi mungkin ianya dipengaruhi oleh faktor suhu dan ketinggian. Pada pertumbuhan awalnya, menunjukkan pertumbuhan sangat perlahan tanomkinotuan fikir terbantuk akibat tidak cukup nutrient tetapi setelah mempunyai 2 hingga 3 helai daun barulah pertumbuhannya amat galak. Gambar-gambar berikut adalah gambar yang diambil dari kebun belakang rumah tanomkinotuan.

Salad lolorossa sebelum dipindahkan.







Sekiranya salad ini menerima cahaya matahari yang banyak setiap helai daun berwarna merah kehijauan manakala gambar pertama berwarna hijau disebabkan tanomkinotuan meletakkan teduhan jaring. Berbeza dengan salad-salad lain, daunnya amat lembut seolah-olah tangan anda tidak menyentuh pun daunnya. Namun sekiranya salad lolorossa terkena sinaran matahari kuat, rasa pahitnya menyerlah.
 

Cubalah menanam salad ini di kebun halaman rumah anda, mudah di jaga dan sesuai untuk dijadikan hiasan laman dengan keunikan warna dan daun yang membuatkan sesiapa memandangnya terpesona tidak terkata.


0 komentar:

Posting Komentar

 
Top