Eksperimen menanam sayur arugula di kebun belakang rumah tanomkinotuan berjaya dilaksanakan. Alhamdullilah berjaya membenihkan sayur ini yang jarang-jarang ditanam oleh para petani di Sabah. Oleh kerana tanomkinotuan berjaya membesarkan sayur luar negara ini maka terfikir untuk mendapatkan benihnya bagi penanaman semula pada musim akan datang. Benih arugula dibeli secara online semasa promosi benih sayur ini. Saya beli 1 pek dengan harga RM1 sahaja. 



Pertama kali melihat bentuk daunnya terfikir bahawa daunnya seakan-akan sawi bunga atau sayur bunga manis. Namun apabila sayur arugula ini semakin membesar terserlah keunikan sayur ini dengan ciri daunnya berbentuk roket di panggalnya. Maka tak hairan sayur ini juga dikenali sebagai sayur roket sempena daunnya menyerupai roket sehingga ibu tanomkinotuan sangat teruja ingin memetik bagi makan malam katanya, tapi tanomkinotuan tegah untuk berbuat demikian. Perlu dimatangkan terlebih dahulu barulah dituai untuk dimakan.

Menanam sayur jenis ini tidaklah sesusah mana. tekniknya sama dengan cara menanam sayur daun yang lainnya. Pastikan medium tanaman digaul bersama tinja binatang, guano atau baja kompos. Tabur benih arugula dengan jarak yang sepatutnya. Siram benih tersebut dua kali sehari ketika musim panas dan tidak perlu jika hari hujan atau mengikut keperluan. Selepas seminggu (mengikut kadar pertumbuhan anak pokok) bolehlah dipindahkan ke tapak/batas yang disediakan. Ada artikel mengatakan bahawa sayur arugula ini tidak menyukai cuaca yang sangat panas kerana kepanasan akan menyebabkan rasanya sedikit pahit.

Apabila anak pokok arugula telah dipindahkan ke tapak baharu maka penjagaan dengan menyiram dan membuat rumput harus dilakukan agar anak pokok arugula cukup bekalan air serta perebutan zat nutrient tidak berlaku.

Musuh utama pokok ini ialah belalang, ulat sayur dan siput babi, kadang-kadang lintah bulan juga menunjukkan kehebatan merata daun anak pokok arugula yang masih kecil. Untuk mengelakkan masalah ini, musnahkan musuh pokok arugula secara manual atau jika tidak kisah terhadap organik atau tidak organik gunakan racun serangga jika perlu. (kebun belakang rumah tanomkinotuan tidak menggunakan bahan kimia sebagai penjaga kebun memadai dengan pemusnahan secara organik atau alami.)

Sayur arugula boleh dituai setelah genap 3 atau 4 minggu mengikut kadar pertumbuhan sayur tersebut. Namun untuk pengetahuan sayur arugula ini sangat sesuai dituai dalam keadaan yang belum beberapa matang bagi mengelak rasa sayur tersebut menjadi pahit. Sayur yng dituai awal agak kurang pahitnya berbanding menuai pokok sayur ini yang sudah matang.


Sayur togula, brokoli dan sayur kerinting bulat






Sayur arugula ini mengandungi kalsium, folid asid, zat besi, magnesium, dan vitamin. Arugula bermanfaat kepada tubuh badan dengan membantu pencernaan apabila memakannya, serta sebagai minyak pada usus kita. Apabila meminum jusnya ia membantu menghilangkan bintik-bintik pada kulit (ada juga menyatakan meminum jusnya meningkatkan tahap seks kepada tahap maksima), membersihkan darah dan mempercepatkan alirannya, mengurangkan sakit gigi, menguatkan gusi dan mengelak pendarahan pada gigi. 

Untuk mereka di luar sana yang ingin menanam dan mencuba resipi baharu berkaitan dengan sayur arugula pakcik google boleh membantu. Selamat menanam sayur arugula dalam kebun anda.

Selamat bertani dan menuai hasil. 



0 komentar:

Posting Komentar

 
Top