Pokok tomato mudah di jaga dari mula menyemai hinggalah menuai hasil. Di KBR tanomkinotuan ada menanam pokok tomato variati tomato ceri bulat. Tahan lasak dan kurang serangan kecuali serangan reput akar. 4 pokok mati dengan sia-sia.

Tanomkinotuan ingin berkongsi panduan untuk membaca dan trim pokok tomato agar lebih sihat, tidak terlalu berserabut dan memudahkan pengudaraan di sekelilingnya.


Gambar pokok tomato di atas perlu ditrim daun bawahnya agar pengudaraan menjadi baik. Juga perlu dibubuh baja untuk pertumbuhan yang galak.


Gunting daun dan dahannya dari bawah. Lebih kurang 2 hingga 4 batang daun. Tunas yang keluar juga perlu dibuang. Tujuannya untuk menumpuhkan pembesaran buah yang terhasil kemudian hari.

Seterusnya alihkan mulsa/sungkupan dan korek tanah sedalam 3 inci serta kira-kira 3 inci jaraknya dari pangkal pokok.


Bubuh setengah genggam baja organik tinja kambing terproses. Baja organik ini boleh dibeli di kedai berhampiran. 


Setelah membubuh baja timbus semula lubang bersama pangkal pokok tomato tersebut. Supaya akar baharu boleh terbentuk. 


Seterusnya tutup semula dengan mulsa di sekelilingnya. Daun pokok tomato yang ditanggalkan tadi boleh diletakkan sebagai mulsa, apabila daun tersebut kering dan reput ia menjadi baja makanan di kemudian hari. Barulah disiram dengan air banyak. Cara menyiram pula ialah siram pada kawasan tanah atau batas sahaja. Jangan siram pokok tomato dari atas, tindakan tersebut tidak bagus untuk pokok tomato.

Lakukan pembajaan 2 seminggu sekali dengan diselang selikan dengan baja serbuk kulit telur dan kulit pisang. Dengan proses pembajaan ini pokok tomato anda tumbuh dengan sehat dan menarik tanpa berdaun kuning, daun mengerekot dan sebagainya.

Selain itu untuk mendapatkan pokok tomato yang sihat, buah yang cantik dan kurang penyakit, anda dinasihatkan untuk memotong tunas yang muncul di pangkal daun. Tunas yang sudah bersaiz besar dan panjang juga harus dipotong. Namun hati-hati jangan terpotong pokok/batang asli. Anda juga perlu memangkas daun yang wujud dalam gugusan bunga pokok tomato.


Tunas (sucker) yang harus dipangkas


Selepas dipangkas

Daun pada gugusan bunga

Selepas dipangkas

Ia bertujuan agar nutrient tertumpu pada bunga dan buah seterusnya menghasilkan buah bersaiz besar, cantik dan berkualiti. Jangan terfikir rasa sayang akan pemotongan tunas-tunas tersebut ini kerana bagi kebaikan pokok tomato anda.


Pokok tomato selepas dipangkas
Dan pembajaan

Pokok tomato boleh ditanam bersama pokok jagung. Kedua tanaman ini boleh hidup bersama tanpa membantutkan pertumbuhan antara keduanya. Ini dapat menjimatkan ruang untuk menanam.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top