Ingat lagi entry mengenai panduan menanam pokok jagung pulut pandan dalam polibag tempoh hari? Kini tanomkinotuan berkongsi sekali lagi cara dan panduan mengalihkan anak pokok jagung pulut pandan dari polibag ke batas. 

Pokok jagung tersebut sudah boleh dialihkan ke batas atau pasu.

Menggunakan potting soil untuk menyemai benih sangat praktikal dan bersesuaian. Akar anak pokok jagung cepat panjang dan banyak. Jangan risau tanah potting soil yang peroi ini tidak akan terlerai apabila dikeluarkan dari polibag kerana akar anak pokok jagung telah mengikatnya sedemikian rupa.

Ada perbezaan ketara menyemai benuh jagung dalam polibag dengan disemai langsung pada batas. Selalunya anak pokok jagung yang disemai pada batas mempunyai batang kecil dan kurus sedangkan anak pokok jagung pada potting soil gemuk dan sihat.

Berikut panduan mengalihkan anak pokok jagung ke batas atau dalam pasu/polibag besar mengikut kehendak sendiri:



Batas yang disediakan harus digembur terlebih dahulu, korek sedalam satu kaki dan pecahkan ketulan tanah sehingga menjadi leraian-leraian halus, kemudian bubuh kompos, kapur pertanian dan gaul rata.

Seterusnya buat lubang sedalam 4 hingga 5 inci mengikut luas dan tinggi tanah potting soil pada anak pokok jagung.

Kemudian keluarkan anak pokok jagung dengan menterbalikkan polibag tersebut dan lurutkan atau tarik polibag itu sambil tangan kiri menahan anak pokok jagung dari terjatuh atau cedera.



Sebelum ditanam anak pokok jagung. Bubuh sekali lagi segenggam baja organik pelbagai fungsi ke dalam lubang dan tanam anak pokok jagung pada kedudukan yang betul. Timbus semula lubang tersebut dan padat-padatkan tanah. Jangan lupa untuk menyiramnya dengan air yang banyak.

Setelah 2 minggu selepas dialihkan ke batas atau pasu besar. Tabur baja disekelilingnya lalu disiram untuk membantu pertumbuhan pokok jagung dengan baik. Semoga bermanfaat dan selamat berjaya.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top