Tidak pupus-pupus pokok herba basil di KBR. Setiap musim ada saja benih bercambah di mana-mana. Sama juga dengan pokok herba lemon basil (selasih @ kemangi). Dua jenis pokok ini tetap tumbuh tidak kira batas. 

Cara agar pokok ini senantiasa wujud ialah matangkan sepokok dua pokok basil atau selasih dan tabur saja benihnya di mana-mana sama ada batas atau dalam pasu. Sampai tempohnya ia akan bercambah dan menjadi pokok penyeri kebun dengan aroma yang memikat. Tetapi tanomkinotuan terkilan sebab opal basil dan selasih thai dah pupus. Puas mencari kalau kalau ada anak pokok yang boleh dikutip untuk pembesaran hingga kini hampa. Terpaksalah juga tanomkinotuan mencari/membeli banihnya. 

Selalunya tanomkinotuan hanya petik pucuk daun selasih, selasih thai dan basil opal (warna ungu) dan dicuci bersih. Letak dalam mangkuk saiz besar, bubuh garam dan cili burung lalu perah dengan limau kasturi. Biarkan 5 hingga 10 minit. Siap untuk dimakan memang sedap malah berkhasiat untuk badan. 3 aroma bersatu, fuhhhhh! Sangat-sangat mengujakan.


Pokok basil itali yang tumbuh dicelah-celah pokok jagung dan kacang tanah. Hidup subur dibelai oleh nitrogen yang dibebaskan oleh akar pokok kacang tanah. Pokok jagung juga mendapat manfaat yang sama.

Menanam pokok basil itali amat mudah. Lebih-lebih lagi benih itu diambil dari induk yang tumbuh di tempat yang sama dan bukan benih dari import luar negara. Tidak bermakna tanomkinotuan kata langsung tidak tumbuh cuma agak lambat sedikit.

Untuk menyemai dalam pasu atau kontena caranya isi media ke dalam pasu. Guna potting soil khas semaian atau boleh guna apa-apa media yang ada di rumah. Tabur beberapa benih basil di atasnya dan siram dengan air. Letak pasu anda di tempat teduh tetapi masih terkena haba 60% di kawasan tersebut.

Basil mula bercambah 5 hari hingga 14 hari mengikut suhu dan kelembapan. Dan bolehlah dialihkan ke pasu lain atau batas untuk pertumbuhan sempurna selepas 2 hingga 3 minggu dalam tapak semaian.


Gambar di atas adalah pokok basil yang mengalami serangan ulat pemakan daun. Cara merawatnya ialah lihat dengan teliti sejauh mana serangan tersebut dan buang dahan, ranting pokok dan daun basil yang diserang. Jangan risau pokoknya akan bertunas semula malah lagi rimbun daunnya.



Pokok basil yang telah mengeluarkan bunga untuk benih. Tanomkinotuan biarkan bagi mendapatkan bekalan benih pokok basil.



Tanomkinotuan ada mencuba membuat resepi macaroni bakar untuk raya tahun lalu. Habis licin dua dulang macaroni rupanya orang kampung pun minat dengan makanan Barat. 

Salah satu bahan yang digunakan adalah daun basil ini untuk aroma resepi macaroni yang cukup memikat. Aroma tersebut sesuai teradun dengan aroma bahan-bahan lain seperti daging, kentang, sos frigo, juga macaroni itu sendiri. 

Walaupun macaroni tanonkinotuan terbakar sedikit ikut gambar di atas tetapi rasanya masih boleh tahan. Untuk kali ini tanomkinotuan ingin cuba membuat spagetti itali dengan mencampurkan sosnya dengan sedikit herba basil bagi menaikkan struktur aromanya. Memandangkan pokok basil banyak tumbuh di KBR apa salahnya mencuba, sedap atau tidak itu cerita lain atau boleh diperbaiki pada masa-masa akan datang. Kesilapan adalah pengajaran berguna untuk berdaya saing dan ke arah kejayaan memasak spagetti. Hahaha

Oleh yang demikian sesiapa pembaca berminat mendapatkan benih basil itali boleh emailkan ke tanomkinotuan@gmail.com. Harga 1 pek ialah RM3.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top