Keladi mawar yang popular di kalangan kaum Melayu di semenanjung merupakan variati keladi yang kedua mendapat permintaan di pasaran selepas keladi cina. Ia berbeza sedikit dengan keladi cina dengan ciri-ciri batang gelap dan daun seakan-akan bulat. 


Benih keladi mawar atau sulurnya dibeli secara online dari Pn. Diana di kebunbahagiabersama.blogspot.com. Hanya 5 pokok yang berjaya tumbuh disebabkan kemarau tempoh hari dan jarang diberi perhatian. Kelmarin barulah ada sedikit masa untuk membersihkan semak samun yang tinggi mengalakan pokok kelapa. Ini menyebabkan pertumbuhan anak pokok keladi mawar sedikit terbantut.

Percayakah pembaca, selepas ditanam tanomkinotuan tidak pernah menyiramnya apatah lagi melakukan aktiviti merumput. Sebab itulah sebahagian pokok mati dan tidak mampu hidup dengan baik.

Sebab ia ditanam di ceruk rantau tanah sekangkang kera di KBR. Selalu sangat tidak dihiraukan dan lupa sehinggakan teringat tanomkinotuan dalam benak hati "Oh! Anak pokok keladi mawar." sampai begitu sekali. Syukurlah ada juga pokok yang berusaha untuk membesar. Lagi pula ia ditanam pada kawasan yang akan digenangi air ketika musim hujan. Harap keladi jenis ini tahan dengan keadaan cuaca ekstrim di tempat tanomkinotuan. 

Keladi mawar enak dibuat kerepek goreng, bubur keladi dan juga sebagai inti karipap. Bagi mereka yang hidup stail mudah macam tanomkinotuan keladi ini hanya direbus biar empuk dan dimakan bersama sambal bilis tuhau atau sambal patau. Sedap tidak terkira.


Menanam benih sayuran dari buah yang dimatangkan sangat cepat bercambah. Tanomkinotuan telah menyemai benih zucchini crockneck kuning dan zucchini hijau hanya mengambil kira-kira 3 hari percambahan. Tidak seperti benih import akan mengambil masa sefikit lama untuk bercambah. Seperti sayuran lain. Pokok zucchini juga mengadaptasi cuaca persekitaran sama dengan pokok salad. Dengan cara ini, benihnya bercambah dengan cepat.

Apabila sampai masanya kira-kira sudah mengeluarkan daun sebenar bolehlah di alihkan ke batas atau kontena besar untuk hasil lebih baik. Pokok zucchini mengambil masa dua bulan atau kurang untuk tuaian pertama. Mudah tumbuh jika cukup baja dan kelembapan. Menariknya pokok zucchini mampu bertahan dengan cuaca terik. 

Benih zucchini hijau, zucchini scallop kuning dan zucchini crockneck kuning ada dijual. 1 pek RM3.00 sahaja tidak termasuk wang kiriman pos laju. Berminat email ke tanomkinotuan@gmail.com untuk maklumat lanjut.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top