Bawang sup juga disebut daun bawang (English: green onion atau spring onion) adalah tumbuhan herba yang banyak digunakan dalam masakan. Ia bukan saja membangkitkan aroma masakan tetapi juga cukup berkhasiat kepada pemakannya. Bawang sup atau nama saintifiknya Allium fistulosum ialah  ini mudah ditanam dan sesuai dengan cuaca di negara kita.

Kaum Cina dan Korea sangat banyak menggunakan daun bawang ini dalam resepi mereka turun temurun. Dan mereka percaya bahawa daun bawang dan jenis bebawang lain berkhasiat untuk kesihatan manusia. 

Berikut cara menanam dan menuai pokok bawang sup atau daun bawang dalam polibag:

Bahan yang diperlukan:

1. Keratan batang berakar pokok daun bawang.

2. Polibag saiz ikut suka

3. Potting soil 

4. Air untuk menyiram


Cara dan panduan menanam:

1. Pastikan anda menggunakan media potting soil yang baik dan berkualiti. Masukkan media ke dalam polibag yang dilipat dua agar polibag tidak memakan banyak media di dalamnya.

2. Buat lubang do tengah kira-kira tiga inci dalam. Tanam sebatang pokok daun bawang ke dalam lubang dan timbus semula lubang dan padatkan tanah dengan menekan menggunakan jari anda ke bawah secara perlahan-lahan. Nota: kerat batang pokok daun bawang dengan setengah inci dari daun bawang yang kelihatan.

3. Siram dengan air yang banyak dan letak ditempat terkena cahaya matahari yang banyak.

Selepas seminggu keratan batang daun bawang akan mula tumbuh dengan baik. Bagi mereka yang menggunakan keratan batang yang dibeli di pasar pastikan dibiarkan ditempat teduh seminggu dua selepas dikerat daunnya barulah ditanam. Jika anda tanam secara langsung tanpa merehatkan beberapa ketika ia akan membusuk dan mati kecuali daun bawang itu ditanam secara organik aka cara kampung.

1 bulan lebih daun bawang anda sudah boleh dituai. Tidak perlu cabut memadai potong daunnya saja. Seminggu kemudian pokok daun bawang anda mula tumbuh semula. Jangan lupa bubuh baja organik 2 minggu sekali untuk pertumbuhan yang baik. Berhati-hati menggunakan baja kimia, bubuh baja kimia jauh dari pokok dan ikut aturan penggunaannya. Pokok daun bawang sangat sensitif dengan baja kimia di mana mudah membusuk dan mati jika terkena pada pangkal batangnya. Baja kimia bersifat panas sebelum terlarut dalam tanah.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top