Hari ini tanomkinotuan sangat gembira tidak terkata kerana usaha untuk menanam brokoli berjaya seperti mana yang diharapkan. Kawasan penanaman adalah kawasan tanah rendah dan cuaca yang sangat panas maklumlah area tempat tinggal tanomkinotuan adalah di kawasan panas, kepanasannya boleh membakar kulit. Tetapi brokoli yang disemai pada 26 Mac 2014 telah bercambah pada hari kelima hingga tanomkinotuan tidak sabar menunggu benih brokoli ini membesar untuk dipindahkan ke batas yang disediakan. Hari-hari dok belek sayur brokoli ini dengan  menyiramnya dua kali sehari, oleh kerana tanomkinotuan bercuti selama 2 minggu dapatlah tanomkinotuan menumpuhkan penanaman dan menjaga kebun di halaman rumah yang sekangkang kera itu.



Benih brokoli berusia 6 hari

benih brokoli berusia 1 minggu


Berusia 1 minggu 4 hari

Dipindahkan ke batas


Companion plant dengan radish


Dimulsakan dengan cocopeat


Brokoli dengan pokok kemangi

Harapan ini bukan satakat disini sahaja, tetapi biarlah sehingga dapat menuai bunga brokolinya. Jika penanaman brokoli ini berjaya hingga menghasilkan tuaian bermakna brokoli juga boleh ditanam di kawasan tanah rendah yang suhunya mencecah 30 - 35 darjah celsius.

Sayur brokoli tidaklah sesusah menanam asparagus, dah 4 kali mencuba menyemai benih asparagus asyik gagal sahaja. Kena kumpul ilmu pasal sayur asparagus dulu baru benih asparagus yang tinggal sedikit akan disemai. Berbalik kepada menanam brokoli ini, apa yang perlu dilakukan ialah pastikan tanah yang digunakan untuk menyemai harus digaulkan dengan baja kompos atau tinja binatang. Boleh juga memperbaiki atau meneutralkan tanah tersebut dengan meletakkan lime (serbuk kapur) pada tanah mengikut jumlah yang sepatutnya. Semai benih brokoli dan tabur tanah di atasnya senipis mungkin, cukup sekadar untuk menutupi benih-benih brokoli tersebut. Jangan lupa siram dengan air dua kali sehari untuk memudahkan proses percambahan benih itu.

Setelah seminggu atau lebih yakni kira-kira daunnya berjumlah 4 bolehlah dipindahkan ke batas yang disediakan, batas tersebut juga harus menggunakan tanah sesuai iaitu tanah yang dibubuh baja kompos atau tinja binatang. Jika ingin memudahkan kerja boleh membeli tanah siap sedia di nusery berhampiran. Pada ketika ini brokoli harus dijaga terutamanya kelembapan tanah tetapi tidak menakung air. Perlu juga mengawal musuh utama sayur brokoli antaranya belalang, ulat pokok dan siput babi. Jika belalang, ulat dan siput babi memadai dengan memungut menggunakan tangan serta musnahkan di luar kebun anda. Pada tempoh ini sayur brokoli bolehlah ditambah dengan baja teh kompos jika ada, mikroorganisma baik berperanan untuk membekalkan nutrient tambahan kepada brokoli dan hasilnya brokoli tersebut menunjukkan pertumbuhan yang sangat galak.

Sayur brokoli ini akan diupdate dari semasa ke semasa kerana brokoli tanomkinotuan baharu hendak membesarkan diri, jadi maklumat kemudian akan dipos untuk info para pembaca sekalian. Seboleh-bolehnya tanomkinotuan tidak akan menggunakan racun serangga atau racun kulat untuk membasmi serangan pada brokoli atau sayuran lain. Memadai dengan menggunakan kaedah menual atau boleh guna kaedah organik untuk mengurangkan serangan perosak pada tanaman.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top