Selalunya di sabah hanya empat variati kacang buncis yang biasa ditanam iaitu kacang buncis manis (biji berwarna perang), kacang buncis manis (biji berwarna putih), kacang buncis bulat dan kacang buncis leper/lebar. Variati kacang buncis bulat adalah variati yang banyak ditanam secara komersil. Manakala kacang buncis manis banyak ditanam di Kundasang, Sabah. Jarang orang menanam kacang buncis ungu. Tanomkinotuan telah mendapatkan benih ini secara online di mylestaryseeds dan menanamnya di kebun belakang rumah tanomkinotuan. Ternyata ia tumbuh dengan galak tetapi tidaklah secantik pertumbuhan di tempat asalnya kerana kacang buncis jenis ini menyukai suhu sejuk untuk pertumbuhan yang baik.









bunga dah mula muncul



Tidak lama lagi tanomkinotuan akan mendapat hasilnya, kerana semingu dua lagi buahnya akan muncul kali pertama apabila tanda-tanda bunga/kudupnya mula kelihatan. Hari ini tempat tinggal tanomkinotuan sangat panas membahang kerana sudah lama hujan tidak menimpa tanah. Harapan agar kacang buncis ungu tanomkinotuan berjaya menempuh cuaca oven ini dan memberikan sedikit buahnya untuk tanomkinotuan merasa.

Musuh utama adalah belalang dan siput babi, dua pokok telah mati akibat dibaham batangnya, menanam kacang buncis ungu tidaklah cerewet sangat. Apa yang perlu dilakukan ialah, sediakan batas yang digaul dengan tinja binatang atau baja kompos, tanomkinotuan menggunakan baja kompos kerana ia sangat kaya dengan pelbagai nutrient dan mikroorganisma baik yang dapat memulihkan tanah secara semulajadi. Tanam benih kacang buncis dengan 20 hingga 30 cm dengan setiap lubang dua biji benih, benih yang terbantut pertumbuhannya dicadang untuk dicabut saja agar persaingan pokok tidak berlaku. Siram anak pokok kacang buncis ungu dua kali sehari. Selepas dua minggu ke tiga minggu bubuh tinja binatang atau baja NPK organik untuk pertumbuhan yang maksimum.

Oleh kerana variati kacang buncis ungu yang ditanam oleh tanomkinotuan ini jenis menjalar, sediakan kayu untuk membolehkan kacang buncis ini memanjat. Boleh juga menanam pokok ini pada pagar rumah agar ia boleh memanjat tanpa menyediakan kayu, mudah dan kerja kurang.

Tanomkinotuan tidak dapat memberikan info buah kacang buncis ini kerana pokok yang ditanam di belakang rumah belum mengeluarkan hasilnya lagi. In sha Allah, 2 minggu lagi tanomkinotuan akan memperolehi tuaian pertama bagi kacang buncis ungu. Tanomkinotuan akan update info berhubung kacang buncis ini.

Selamat berkebun...

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top