Sayur ong king atau sayur kerinting adalah satu jenis sayur berdaun yang amat disukai oleh rakyat Melaysia sebagai sayur santapan harian. Sayur ini menyerupai sayur kobis cina tetapi variati ini tidak menghasilkan daun membulat (non-heading) tetapi terbuka. Cumanya daun seolah-oleh berombak-ombak atau kerinting sifatnya. Batang yang berwarna putih pucat dan mudah patah jika sayur tersebut tumbuh pada medium yang cukup zat nutrient. Benih sayur ini mudah diperolehi kerana ia ditanam secara banyak di negara kita, anda boleh perolehi benih melalui kedai-kedai nusery atau kedai hardware yang ada menjualnya atau boleh juga membeli benih sayur ini melalui pasar online yang berwibawa.

Baru berusia empat hari



telah dipindahkan ke tapak yang baharu



walaupun berlubang seperti ditembak mariam tetapi ia cukup organik

ongking berusia 2 minggu

Penanaman sayur ong king ini cukup mudah iaitu taburkan benih pada tapak semaian yang telah digaulkan dengan baja kompos atau tinja binatang. Siram tanah agar kelembapan tersebut memudahkan benih ong king bercambah dengan baik. selepas seminggu, boleh dialihkan ke tapak penanaman yang disediakan dan pastikan juga tanah tersebut telahpun dibubuh tinja binatang atau kompos. Tanam dengan jarak 8 hingga 10 cm bagi pertumbuhan yang maksima. 

Musuh utama sayur ini ialah kekabu, belalang dan juga siput babi. Oleh yang demikian jika mahukan sayur tersebut bebas dari serangan musuh utamanya boleh dilindungi dengan jaring atau kelambu agar sayur itu tidak dimakan. Jangan lupa siram dua kali sehari dan sekali atau tidak perlu pada musim hujan. Pastikan rumput perlu dicabut agar persaingan mendapatkan nutrient antara sayur ong king dan rumput tidak berlaku. Sayur ini akan matang dan boleh dituai pada 40 hingga 45 hari selepas ditanam.

Nikmati sayur tanam sendiri yang dijamin bebas racun serangga dan organik sifatnya. Amalan memakan sayur organik tanam sendiri dapat mengekalkan kesihatan seisi keluarga.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top