Entry kali ini adalah berkait dengan sayuran salad yang pernah singgah di kebun belakang rumah. Tanomkinotuan merupakan salah seorang peminat salad kerana ia boleh dimakan begitu sahaja. Terdapat beberapa salad yang pernah tanomkinotuan tanam semata-mata mahu melihat sama ada ia hidup subur atau sebaliknya. Dengan percubaan menanam salad di sini (iklim khatulistiwa) bermakna salad juga masih boleh tumbuh dengan baik di negara kita yang penting kawasan penanaman harus diberi perhatian sewajarnya. Berikut adalah variati salad yang pernah tanomkinotuan tanam di kebun belakang rumah....


Salad siomak yang sudah boleh dituai

Gambar di atas dikenali sebagai salad siomak atau salad cina. Ciri-cirinya adalah tahan panas dan mampu hidup pada tanah jenis tanah liat (clay) yang digaul dengan tanah hitam dan pasir sungai bersama baja organik. Melalui pengamatan tanomkinotuan, tidak ada serangga perosak yang singgah pada tanaman ini.




Gambar ini pula dikenali sebagai salad little gem, Namun agak ketot sedikit dari pertumbuhannya yang biasa. ia jenis membulat tetapi bukan heading seperti salad iceberg. Pertumbuhannya ketot sedikit mungkin tanah atau cuaca yang tidak sesuai. Namun tanomkinotuan merasa juga daun salad little gem ini di mana kurang pahitnya.


Ni pula salad buttercrunch leaf. Daunnya sangat mulus dan tidak pahit. Selalunya salad mempunyai rasa pahit mungkin disebabkan oleh getahnya yang berwarna putih. Namun pokok salad ini sudah mula meninggi dan menghasilkan bunga.



Gambar di atas ialah salad chicory. Ia sangat rangup jika dimakan mentah. Mempunyai banyak getah pada batangnya. Tetapi kurang pahit berbanding salad yang lain.


Salad ini dipanggil salad cimmaron, Ia berwarna ungu gelap sekiranya ditanam di kawasan yang mempunyai suhu sejuk. daun ranggup dan tidak mempunyai rasa pahit. Sedap dimakan begitu sahaja atau dicampur di dalam sup ikan atau ayam.



Gambar terakhir ini dipanggil salad lolorossa. Daun mengeriting belah tepinya. Warna yang memikat, ranggup dan sedikit pahit. Rasanya majoriti variati salad mempunyai rasa pahit. Mungkin cuaca panas menyebabkan salad menjadi pahit. 


Percubaan menanam salad di kebun belakang rumah menyebabkan tanomkinotuan ketagih untuk menanam beberapa jenis salad. Keunikan rasa dan struktur daunnya yang memikat membolehkan variati salad ditanam di kebun belakang rumah. Kesemua salad di atas sudah pun mengeluarkan benihnya yang pertama dan dikumpulkan untuk tanaman musim akan datang manakala benih salad lolorossa dan salad chicory yang jatuh ke tanah pula dah bercambah dengan banyak. Macam rumput lah pula. Ini memudahkan tanomkinotuan, tidak perlu disemai benih yang ada dalam simpanan. Cuma mengalihkan benih yang tumbuh tersebut ke tempat baharu untuk bekalan salad di masa akan datang.

Salad mempunyai sifat penyesuaian kepada cuaca setempat. Benih yang terhasil di sesuatu tempat baharu akan beradaptasi pada suhu dan cuaca itu menyebabkan benih cepat bercambah dari kelazimannya. Ini kerana daripada pemerhatian tanomkinotuan, benih salad yang dibeli secara online mempunyai masa yang agak lama untuk bercambah lebih kurang 7 hingga 14 hari. Namun, apabila pokok-pokok salad tanomkinotuan ini mengeluarkan bunga dan benih baharu mudah pula ianya bercambah. Tidak sampai 5 hari sudah nampak percambahannya.

Jadi kepada pembaca di luar sana sekiranya ingin mendapatkan benih salad yang beradaptasi suhu dan cuaca di tempat para pembaca biarkan salad anda mengeluarkan bunga dan buah, kutip benih daripadanya. Sekiranya pembaca tidak mahu menanam benih itu pasa masa terdekat simpan elok-elok dan tanam pada masa yang diinginkan. Ia sangat cepat bercambah berbanding induknya yang dahulu.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top