Sambil melayari internet untuk melihat-lihat jenis sayuran di blog sahabat. Terpandang pula sejenis tanaman yang tidak asing dengan tanomkinotuan pada zaman kanak-kanak. Rupanya di negara Barat tumbuhan ini sangat bernilai dalam diat pemakanan mereka. Tumbuhan tersebut adalah tomatilo. Tetiba rasa hendak membeli benihnya secara online tetapi terfikir juga nak masak dengan cara apa bila dah boleh tuai? hehe

Tumbuhan yang dikenali sebagai tomatilo atau juga dikenali sebagai Husk Tomato atau Mexican husk tomato ini adalah satu kumpulan atau keluarga dengan sayur tutan atau black nightshade. Sesetengah pengkaji mengatakan bahawa tomatilo berasal dari negara Mexico dan sering dijumpai di kawasan  Western Hemisphere. Walau bagaimanapun, pokok tomatilo ini banyak juga dijumpai di Sabah khususnya kawasan pedalaman Keningau, Tenom, Tambunan dan Ranau mungkin juga terdapat di kawasan-kawasan lain di Sabah serta negeri-negeri di Malaysia.

Pada masa dulu, semasa tanomkinotuan masih kecil pokok ini banyak tumbuh di tepi badang di kampung. Sebelum memulakan aktiviti atau permainan di padang pada waktu petang. Tanomkinotuan dan kawan-kawan akan mencari buah tomatilo yang masak ranum. Rasa manis dan banyak biji. Buahnya diselaputi oleh lapisan nipis yang mudah untuk dikoyakkan. Pucuknya juga boleh dimakan sebagai sayur tetapi agak pahit berbanding dengan sayur tutan.

Dipendekkan cerita, semasa tanomkinotuan ke kebun belakang rumah sambil membersihkan sayuran yang dipenuhi rumput, Tanom kinotuan terpandang satu anak pokok seakan-akan sayur tutan. Oleh kerana, tutan yang tumbuh dengan sendirinya di kebun belakang rumah tanomkinotuan telahpun sampai ke penghujungnya, sudah tua sebenarnya yakni tidak lagi productive seperti dahulu. Maka tanomkinotuan terfikir bahawa perlulah dibiarkan anak benih ini membesar sebagai sumber sayuran. Namun tanomkinotuan agak terkejut pada pokok tersebut setelah besar di mana bukan sayur tutan yang menjelma tetapi tutan loput-loput aka tomatilo. Tidak sangka sama sekali tanomkinotuan akan berjumpa semula dengan pokok ini setelah lama tidak bersua muka. Hehe... bersua muka eikkk.

Tidak ada yang dapat menggambarkan kegembiraan tanomkinotuan akan anugerah tersebut. Selepas keajaiban sayur tutan tumbuh secara semula jadi kebun belakang rumah kini pokok tomatilo pula menyusul. Alhamdulillah dan syukur kepada Tuhan terhadap pemberian dua tumbuhan tersebut. 

Tanomkinotuan tidak dapat memberikan tips penanaman bagi tumbuhan ini kerana pokok tomatilo yang tumbuh dengan galak di kebun belakang rumah bukanlah disenggaja ditanam melainkan ia tumbuh sendiri. Oleh yang demikian tanomkinotuan tidak boleh memberikan ulasan panjang lebar. Cuma dari pemerhatian tanomkinotuan medium tanaman yang digunakan untuk menanam pokok tomatilo sama seperti sayuran lain yakni campuran nisbah 2:1:1 di mana 2 bahagian untuk tanah loam/tanah kebun, 1 bahagian organik/kompos dan 1 bahagian lagi untuk pasir sungai. Lebih suka pada batas yang lembab tetapi tidak menakung air. Berdasarkan gambar di atas, nampak buahnya sangat lebat. Jangan tertipu, buah sebenarnya ada di dalam, yang pembaca lihat itu adalah selaput nipis yang menutupi buahnya. Kulit buahnya licin dan akan menguning bila matang. Gambar di atas menunjukkan buahnya masih muda. Tanomkinotuan akan updatekan entry mengenai pokok tomatilo di kebun belakang rumah.

Tentu kawan-kawan yang memang tahu akan pokok ini akan mengetawakan tanomkinotuan kerana mengepos tumbuhan yang tidak terkenal di negara kita, mungkin ada yang tersenggih bila membaca entry ini. Percaya atau tidak pokok ini menjadi diat pemakanan bagi sesetengah negara. Contohnya di Mexico sendiri mereka membuat salsa daripada buah tutan loput-loput ini. Dan jangan terkejut resipi Ayam Masak sos tomatilo adalah resipi yang biasa di masak di Amerika. Malah buah tomatilo ini banyak dijual di pasaraya-pasaraya di USA.

Maka dengan itu, sesiapa yang mempunyai minat mendalam dalam bidang masakan cubalah mencipta resipi tutan loput-loput ini mengikut gaya masakan Asian, jika kena pada tekak kita mungkin suatu hari pokok ini bukan lagi tumbuh di pinggiran padang atau di kawasan semak tetapi tumbuh subur di ladang-ladang besar di negeri Sabah. Pengasas masakan itu juga akan dikenali sebagai pengasas makanan yang bersumberkan lalapakon. Tidak mustahil makanan tersebut dihidangkan direstoran, gerai dan perayaan untuk dijamu kepada para tetamu.
Mungkin buah tomatilo sesuai dicampurkan dalam bosou aka pekasam Sabah bagi mengimbangi rasa dan warnanya atau dibuat jeruk yang dicampurkan dalam hinava aka kerabu ikan. Ada berani?


Adakah anda tahu?

Bahasa Melayu: buah letup-letup, cimplu'an 
Bahasa Kadazandusun: lalapakon, tutan loput-loput
Bahasa English: tomatilo
Nama Saintifik: Physalis philadelphica


0 komentar:

Posting Komentar

 
Top