Pernahkah pembaca terfikir melakukan penanaman secara hidroponik? Tentu pembaca bilamana disebut hidroponik akan mengatakan mahal atau kos tinggi. Tahukah anda terdapat cara menanam secara hidroponik dengan kos murah. Namun tanomkinotuan beri tahu awal-awal bahawa baja hidroponik ini bukanlah baja organik, saja tanomkinotuan mencuba untuk eksperiman bagi mereka di luar sana yang berminat membuat hidroponik mini bolehlah mencuba teknik ini. Ia murah dan mudah disediakan.




Bahan-bahan yang diperlukan ialah:

1. Botol mineral 1.5 liter

2. Span dipotong empat segi, kapas atau tisu.

3. Dua helai benang mop lantai.

4. Air bersih secukupnya.

5. Baja hidroponik.




Cara penyediaannya:

1. Potong botol mineral seperti dalam gambar.

2. Buka penutupnya, masukkan dua helai benang mop melalui mulut botol.

3. Seterusnya masukkan span atau kapas pada potongan kepala botol mineral. Tekan agar benang mop tidak terlepas.

4. Bancuh 1 tutup botol mineral baja hidroponik dengan 1 liter air bersih.

5. Potongan kepala botol mineral, masukkan ia secara terbalik pada botol yang mengandungi air, maksudnya mulut botol harus di bawah bersama benang mop.

6. Agar span tersebut tidak kering, siram dengan air yang mengandungi baja.

7. Ambil anak pokok sayuran daun yang baru disemai dan tanam anak pokok dengan mengoyakkan sedikit span tersebut agar akarnya dapat dimasukkan ke dalamnya. Tanomkinotuan menanamnya dengan anak benih sayur texsel hijau (Brassica carinata) yang disemai minggu lalu.

8. Letakkan botol anda dikawasan terkena cahaya matahari tetapi terlindung dari hujan. Tunggu sayuran anda membesar dan tambah baja jika perlu. 


Berusia 1 minggu

Botol hidroponik ini tanomkinotuan letak ditempat teduh tetapi masih terkena haba. Sepatutnya diletakkan ditempat terkena sinaran matahari di bawah teduhan plastik lutsinar agar anak pokok cepat membesar. Apa kata pembaca yang berminat dalam pertanian hidroponik mini mencuba teknik ini yang murah dan praktikal. Anda boleh menggunakan seberapa banyak botol mineral dan susun ditempat yang sesuai di laman anda. 

Pertanian hidroponik tidak perlu disiram, dibaja dan kerja-kerja merumput. Anda hanya menambah campuran baja dalam botol jika perlu. Cahaya dan air baja sudah cukup untuk sayuran tumbuh dengan baik. Sayur texsel hijau akan diupdate dari masa ke semasa.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top