Memetik sayuran tanam sendiri memberikan kepuasan yang tidak terhingga. Tanomkinotuan sangat teruja dengan hasil sayuran di KBR yang mampu membekalkan sayuran kepada dapur sendiri. Sehingga kini jarang membeli sayur di tamu atau pasar kecuali terdesak. Kini sayuran di KBR di ambang pengakhiran tuaian. Sayuran daun, lobak merah, zucchini, bayam hijau bulat dan bayam hijau daun tirus sudah berakhir manakala buncis bulat, buncis ungu, edamame, timun kampung pula akan berakhir tidak lama lagi. Berikut adalah hasil tuaian terbaru:


Buncis ungu dan buncis pokok tidak memanjat (Franch bean stanley) 


Bunga kobis, ditanam hujung tahun lepas daripada tunasnya. Pokok pertama pokok bunga kobis selepas dituai menghasilkan tunas baharu. Tanomkinotuan petik dan tanam semula. Hasilnya dapat dituai.


Kacang panjang dan buah edamame.


Buah timun kampung yang menjalar dicelah-celah pokok buncis ungu. 


Bawang losun dan kucai, dituai untuk keperluan dapur.


Keladi Cina dituai untuk dijual kepada pemborong. Di Sabah harga keladi Cina mencecah RM4 hingga RM5 sekilo bagi gred A pada masa ini.


Dan akhir sekali tuaian buah rossale di KG. Bekalan sirap dengan vitamin C yang tinggi.

Inilah tuaian yang terbaru di KBR dan KG. Ada yang hanya dimakan juga ada yang dijual kepada pemborong. Hasil wang tersebut boleh digunakan untuk membeli baja organik dan sebagainya. Apakah tuaian anda pada hari ini.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top