Selepas merasa keenakan edamame hijau yang direbus sendiri. Tanomkinotuan telah menyemai lebihan benih edamame tempoh hari. Namun kali ini tanomkinotuan semai dalam cup plastik terlebih dahulu dan pindahkannya ke batas.


Edamami dalam cup


Panduan mengalihkan anak pokok edamami ke batas:

1. Apabila benih edamame sudah bercambah elok dipindahkan ke batas. Paling sesuai anak benihnya belum mengeluarkan daun sebenar agar pokoknya tidak mudah mati.

2. Sebelum mencabutnya, siram sedikit air agar kerja mencabut menjadi mudah.

Dialihkan ke batas

3. Sediakan batas, gembur dan tambah kompos secukupnya. Buat lubang sedalam 3 inci atau mengikut saiz panjang anak pokok edamame.

4. Cabut anak benih edamami berhati-hati dan tanam pada lubang di atas batas yang telah disediakan.

5. Timbus lubang dengan tanah dan siram dengan air secukupnya. Anak pokok edamami yang belum mengeluarkan daun sebenar tahan panas dan tidak perlu diletakkan teduhan. 


Edamami berusia 1 minggu


Anak pokok edamami berusia seminggu kini hidup galak di atas batas. Tanomkinotuan meletakkannya dengan kompos kelapa sawit di permukaan untuk nutrisi tambahan. Musim hujan menyukarkan benih edamami bercambah dengan baik jadi alternatif ini sesuai bagi benih yang kurang gemar menerima jumlah air yang banyak. Selepas bercambah barulah pokok edamami disiram seperti biasa.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top