Benih buncis matang/tua

Kali ini tanomkinotuan ingin berkongsi pula bagaimana mendapatkan benih buncis bulat dari pokoknya. Jika sebelum ini anda membeli benih buncis dari kedai atau online dan menanamnya di laman rumah anda, jarang sekali kita terfikir untuk mematangkan beberapa batang buah buncis untuk dijadikan benih. Bila tima masa hendak menanam semula kita akan membeli kali kedua pula dan begitulah seterusnya. Satu cara jimat yang boleh kita lakukan ialah mendapatkan benih dari pokok bagi tanaman pertama. Tinggalkan beberapa batang buncis untuk pematangan benih bagi tanaman musim akan datang. Selepas itu anda tidak perlu lagi membeli benih buncis berkali-kali kecuali benih buncis variati baharu. Paling penting pastikan benih tersebut adalah variati heirloom/warisan atau non-hibrid.
Bagi mengetahui bahawa buah kacang buncis tersebut sudah boleh dipetik untuk pengeringan seterusnya ialah melihat pada pod/kulit buah buncis tersebut, ia akan bertukar menjadi hijau muda, hijau pudar dan bertukar sekali lagi kepada kuning putih atau hijau kuning. Masa ini buah buncis sudah boleh dipetik untuk pengeringan secara manual. Petik/ambil sebuah buah buncis yang telah bertukar menjadi kuning putih atau kuning hijau. Kumpulkan dalam satu tempat seperti di atas nyiru misalnya dan keringkan ia di bawah sinaran matahari terik selama 3 hari atau sehingga buah buncis benar-benar kering.

Benih buncis sedia untuk dikeringkan

Apabila pod buah buncis benar-benar kering. Kopek bijinya dan asingkan biji dan kulitnya. Jika masih ada benih buncis yang belum keras. Sekali lagi letak benih buncis tersebut di atas pinggan atau bekas leper dan jemur sehingga ia keras sepenuhnya. Asingkan benih yang sihat, besar dan tidak berpenyakit manakala buang benih yang kecil, berpenyakit dan mengerekot serta tidak cukup sifat. 






Apabila ianya sudah keras dan kering, anda bolehlah menyimpannya di dalam botol kedap udara dan simpan di tempat selamat dengan syarat rehatkan benih tersebut kembali pada suhu bilik. Untuk benih anda diketahui tempoh luputnya, labelkan botol tersebut tarikh disimpan dan tarikh luput. Contoh, jika anda menyimpan benih buncis ke dalam botol pada 29 Mei 2015 maka tarikh luputnya pula ditulis 29 Mei 2016. Ambil benih buncis dalam botol tersebut jika anda mahu menanamnya. 

Dengan cara ini, anda mempunyai bekalan benih buncis bulat secara berterusan dan tidak perlu lagi membeli benih di tempat lain. Anda jimat beberapa ringgit untuk benih. Save your money untuk pembelian benda yang lain. 

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top