Seperti tanaman lain, kacang buncis juga mempunyai variati pelbagai yang wujud di seluruh dunia. daripada spesis heirloom/warisan mahupun buncis yang dihibridkan di mana jenis buncis yang tahan panas dan sejuk. Kita mempunyai banyak pilihan mana benih yang kita inginkan untuk ditanam. Kali ini tanomkinotuan berkongsi pula satu lagi variati tanaman buncis heirloom yang boleh kita dapatkan benih dari pokok yang ditanam sendiri. Jenis buncis yang dimaksudkan ialah buncis ungu, maka dengan itu anda sudah tidak perlu lagi membeli variati buncis ini kecuali variati baharu.

Pertama sekali, jika anda belum pernah menanam buncis sebelum ini, anda perlu dapatkan benih buncis tersebut melalui pembelian di kedai pertanian atau nusery berdekatan. Anda juga boleh dapatkan benih buncis ungu ini melalui pembelian secara online di laman web yang berkelayaan dan dipercayai. Tanam pokok buncis mengikut langkah-langkah yang disyorkan untuk membolehkan pokok buncis anda tumbuh dengan baik.

Untuk proses mendapatkan benih buncis ungu pada pokoknya bagi proses pematangan ialah caranya, bilamana pokok buncis ungu anda mula berbuah, tinggalkan beberapa buahnya untuk dimatangkan. Seeloknya buah buncis pertama yang keluar kerana masa ini buah buncis kurang diserang oleh lalat pengorek buah dan ulat seribu. Keberangkalian mendapatkan benih yang cantik dan berkualiti sangat tinggi. Untuk membolehkan buah buncis yang dihasilkan dari pokok buncis tersebut mencukupi bekalan dapur anda, tanam 5 hingga 8 pokok buncis di halaman rumah anda agar ia juga dapat membekalkan benih untuk pematangan.



Buah pokok buncis ungu berwarna ungu ketika muda dan berubah kepada ungu pucat ketika pra-matang (isinya semakan terjojol membesar) dan sekali lagi berubah warna kepada warna kuning muda kecoklatan menandakan pod/kulitnya sudah separa kering. Petik buah yang telah bertukar warna tersebut kesemuanya dan letakkan pada nyiru atau seumpamanya, pinggan, bekas besen kecil pun boleh. letakkan bekas yang diisi buah buncis ungu yang kering itu di tempat terkena sinaran cahaya matahari terik sehingga benar-benar kering, lebih kurang 3 hingga 4 hari mengikut kuat atau tidak sinaran matahari.

Sesudah buah buncis ungu itu kering maka anda sudah boleh mengopeknya untuk mengumpulkan benih-benihnya di bekas yang lain. Periksa benih-benih tersebut sama ada ianya cukup keras dan kering. Jika tidak, sekali lagi letakkan benih-benih itu pada bekas leper dan keringkan di bawah sinaran matarai terik selama 2 hingga 4 jam. 


Benih buncis ungu

Kerja seterusnya ialah memilih benih yang sihat, bersaiz besar, kualiti baik, warnanya normal dan asingkan/buang benih buncis ungu yang kecil, mengerekot, berpenyakit, serta tak cukup sifat. Masukkan benih yang baik/sihat itu ke dalam botol kedap udara. Pastikan juga botol yang digunakan bersih dan kering. Tutup botol dan simpan di tempat selamat. Labelkan benih buncis anda tarikh simpan dan tarik luput. Biasanya benih buncis ungu boleh bertahan sehingga setahun. Oleh itu jika anda menyimpan benih tersebut pada 30 Mei 2015 makanya tarikh luputnya ialah 30 Mei 2016. 



Apabila anda sudah bersedia untuk menanam benih buncis pada musim tersebut maka anda hanya mengeluarkan beberapa biji benih buncis ungu dan semai pada batas atau polibag yang anda sediakan dan anda jimat wang untuk membeli semula benih buncis yang sama jenis. Inilah cara datuk nenek kita mengekalkan simpanan benih sayuran tahun demi tahun. Makanya kita tidak terputus benih selagi anda masih bergiat bertani di laman. Jika anda sudah mahu bersara melakukan aktiviti-aktiviti bertani dengan benih-benih yang anda kumpul masih elok dan banyak, anda boleh jual kepada sesiapa yang menginginkan atau hadiahkan sahaja kepada kawan-kawan yang meminati aktiviti bertani. Cara ini mengekalkan spesis benih tanaman tersebut tidak pupus atau hilang begitu sahaja apatah lagi benih tersebut jarang dijumpai di negara kita. Jika sesuatu benih itu sudah tidak ada di tempat anda tetapi benih tersebut membiak dengan elok di tempat lain. 

Selamat bertani dan menuai hasil.   

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top