Tanomkinotuan ingin berkongsi kepada pembaca mengenai cara mendapatkan benih kacang panjang pada pokoknya yang ditanam di laman rumah atau di kebun. Maka dengan itu anda sudah tidak perlu membeli benih kacang panjang setiap kali ingin menanamnya, ia jimat untuk wang saku anda. Dengan syarat benih kacang panjang anda jenis/variati heairloom/haritage dan bukannya jenis hibrid. 




Pada pokok kacang panjang anda di halaman rumah, biarkan dua tiga batang buah kacang panjang untuk tujuan pembenihan. Jika buah tersebut (seperti dalam gambar di atas) atau kering sedikit dari itu, anda sudah boleh memetiknya untuk pengeringan.




Letakkan buah kacang panjang yang dijadikan benih itu di atas nyiru atau seumpamanya dan letak nyiru tersebut pada tempat terkena cahaya matahari terik. Cahayakan selama 4 hari atau sehingga buah kacang panjang itu menjadi benar-benar kering. Anda juga boleh mengikat buah kacang panjang tersebut dan sangkutkan pada dinding yang masih terkena haba. Ia akan kering secara perlahan-lahan.

Setelah buah kacang panjang itu benar-benar kering, kopek kulitnya/pod dan keluarkan biji-biji kacang panjang. Jika benihnya masih lembut ketika dipicit maka letak bijinya dalam satu bekas yang leper seperti pinggan dan jemur sekali lagi di bawah sinaran matahari terik selama 3 hingga 5 jam atau biji kacang panjang benar-benar keras.

Setelah biji kacang panjang menjadi keras maka bolehlah disimpan dalam botol kedap udara dan simpan dalam tempat selamat (suhu bilik). Lebih elok labelkan botol tersebut dengan nama benih tarikh disimpan dan tarikh luput. Benih kacang panjang  boleh bertahan selama setahun. Contohnya, tarikh benih disimpan pada 17 Mei 2015 maka tarikh luput ditulis pada 17 Mei 2016.

Anda tidak perlu membeli benih kacang panjang lagi kecuali variati baharu. Bila ingin menanam semula sediakan batas atau raised bed di laman rumah atau isi media dalam pasu dan semai benih kacang panjang  anda.  Tinggalkan beberapa buah untuk benih semula. Begitulah seterusnya. Dengan cara ini anda tidak putus bekalan benih kacang panjang.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top