Tidak sangka benih timun yang hanya bercambah dan tumbuh di batas tanaman kacang buncis ungu hidup sihat dan lebih gagah menyaingi pokok buncis sehingga pokok buncis dirimbuni oleh batang menjalar dari pokok timun. Pada waktu penyediaan batas, tanomkinotuan taburkan kompos buatan sendiri hasil daripada sisa-sisa dapur yang dibuang. Tanomkinotuan rasa bahawa benih timun tersebut adalah dari kompos tersebut tumbuh dengan banyak. Namun tanomkinotuan hanya biarkan 2 pokok dan yang lain dicabut. 


Pokok timun dalam batas pokok buncis ungu. Pokok timun tersebut bukan ditanam tetapi tumbuh sendiri. 


Pokok timun tersebut mula memanjat bersama-sama dengan pokok buncis. 


Dan semakin memanjat mengalakan buncis ungu. Hidup subur tanpa gangguan makhluk perosak atau kulapuk putih (mildew). Tidak lama lagi ia akan berbunga. 


Kini pokok timun kampung mula mengeluarkan bunga jantan dan disusuli oleh bunga betina. Namun timun jenis ini agak lama untuk berbuah kena sabar.




Tidak lama kemudian terselit sebiji buah timun kampung terlindung di bawah dedauan kacang buncis ungu. Terdapat 4 biji buah timun yang boleh dikira besar dan beberapa lagi yang masih kecil.


Lagi buah timun yang membesar sebelah kiri menghala rimbunan pokok buncis ungu. Ia lebih kecil berbanding pic di atas. Batangnya (vine) menjalar ke arah pokok buncis dan menetaskan buahnya di situ. Nasib tidak ditemui oleh musuhnya sang lalat penebuk buah.


Lagi buah timun sebesar dua biji telur ayam. Namun seperti disengat di bawahnya. Harap boleh membesar.





Hasil tuaian timun kampung pertama. Nampak sihat dan kulitnya putih. Ianya masih remaja dan boleh membesar lagi tetapi jika mahukan buah timun yang manis, segar dan ranggup tuai buahnya ketika pra-matang. Tengahari tadi dibuat rojak timun campur hirisan nenas dan kacang goreng tumbuk. Enak dan sedap dimakan bersama nasi putih bario dan ikan bawal goreng. Apakah jenis timun yang ditanam di laman rumah anda pada hari ini? 

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top