Di kesempatan ini tanomkinotuan ingin mengucapkan Kotobian Tadau Tagayo do Kaamatan kepada komuniti Kadazandusun yang meraihkan pesta Kaamatan minggu ini. Tidak lama lagi tu...Selepas menanam dan menunggu beberapa bulan kini tiba masanya tanomkinotuan menuai hasil buah jagung pulut yang ditanam di KBR. Pokok jagung pulut ditanam pada 14 Mac 2015 dan telah dituai pada 29 Mei 2015. Antara gambar-gambar mengenai pokok jagung pulut di KBR.



Anak pokok jagung pulut pada batas yang ditanam pokok mulberi, sebelum benih jagung disemai. pokok mulberi dicantas sehingga botak. Kebaikan mencantas dahan dan ranting pokok mulberi ialah ia mudah berbuah untuk hasil seterusnya.



Anak pokok jagung pulut disemai bersama benih kacang panjang dalam satu batas. Namun hasilnya pokok jagung dan pokok kacang panjang tidak memuaskan disebabkan batas yang telah dipenuhi akar kayu entah datang dari mana. Akhirnya segala baja diserap sepenuhnya oleh akar tersebut mengakibatkan jagung dan kacang panjang terbantut. Namun keduanya masih dapat dituai hasilnya walaupun kurang berkualiti.



Pada batas yang lain, ditanam bersama jagung pulut dan kacang panjang. Hasil sangatlah memuaskan.



Semakin membesar hidup bersama-sama dalam satu batas.






Pokok jagung pulut bersaing bersama pokok mulberi yang kini mula merimbunkan daunnya.










Kacang panjang sudah mula menjalar manakala pokok jagung sudah mula mengeluarkan buahnya yang masih kecil.




Hasil buahnya yang cantik dan rerambut yang cukup memikat.



Lagi buah jagung pulut sebagai santapan mata para pembaca. Ditanam 3 biji dalam satu lubang dan dibiarkan sehingga membesar dan berbuah.




Pokok kacang panjang yang menjalar pada pokok jagung menyebabkan pokok jagung terlentok ke bawah akibat kuasa si kacang panjang. Walaupun begitu buahnya masih elok membesar dan hasil dapat dituai dengan selamat.




Inilah pokok jagung yang ditanam bersama pokok mulberi dalam satu batas. Sudahpun berbuah dengan cantik. Pokok mulberi dicantas sehingga ke akarnya untuk memberi laluan menanam sayuran jenis lain pula lepas ni. Selamat tinggal pokok mulberi. Jasa mu dikenang.













Melihat buahnya, kita tahu bahawa buah jagung pulut ini sudah boleh dituai kerana rerambutnya sudah mula mengering. Itulah cara terbaik kita mengetahui bahawa buah jagung sudah boleh dituai atau tidak. Jangan pula menunggu rerambut jagung terlalu kering. Itu menandakan isi buahnya sudah keras dan tidak lama lagi dah boleh jadi benih. Tuai buah semasa isinya masih dipenuhi 50% cecair di dalamnya untuk menikmati jagung pulut yang enak. Satu cara lagi ialah mengoyakkan sedikit kulit diatasnya untuk melihat kalau-kalau isinya dah penuh.




Pokok jagung ini pun sudah boleh dituai. Masih terdapat rerambut dipangkal (tip) buahnya yang masih belum kering sepenuhnya. Masa paling baik mengutip buah jagung. 



Lagi buah jagung yang menanti untuk dikutip. Kelopak buahnya sudah menunjukkan kering disebabkan oleh sinaran matahari terik, namun isinya masih lembut dan muda.



Tadaaaa!.... isi jagung pulut yang sangat cantik. Bermaksud ia cukup didebunga oleh serangga. terdapat humor oleh pekebun zaman dulu di mana jika menanam jagung jangan ketawa kerana dikhuatiri jagung tidak berisi sepenuhnya aka jongang. hehe.... namun ia sekadar humor oleh para pekebun khususnya nenek datuk kita. Apa pun pendebunga di KBR telah memainkan peranan yang baik ketika ini.




Dan hasil tuaian buah jagung pulut di KBR tadi pagi. Tanomkinotuan sempat menuai buah jagung pulut jam 6 pagi tadi sebelum bergegas ke pekan untuk menghadiri kursus pada jam 2 petang hari ini. Maksudnya, tanomkinotuan belum merasa buah jagung pulut tanam sendiri tersebut. Sekembali ke rumah petang nanti bolehlah direbus dan dimakan bersama-sama keluarga jika mereka tak rebus terlebih dahulu. Namun masih ada buah jagung tuaian kedua akan datang kerana buah jagung di KBR tidak matang serentak.

Kepada mereka di luar sana yang ingin merasa keenakan jagung kampung aka jagung pulut ini bolehlah menempah/order benih jagung pulut dari tanomkinotuan. 


1 pek benih jagung pulut RM2.99, anggaran benih ialah 10 biji atau email ke borosmomogun@gmail.com untuk info selanjutnya.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top