Kali ini tanomkinotuan membuat entry lari sedikit dari kebiasaan. Selalunya tanomkinotuan berkongsi membuat baja untuk sayur-sayuran tetapi kali ini tanomkinotuan ingin pembaca mengetahui satu lagi jenis cecair baja yang sesuai untuk buah-buahan seperti pokok jambu batu, rambutan, ciku, manggis, mangga dan lain-lain. baja cecair organik ini sangat sesuai untuk melebatkan dan mempercepatkan pokok buah-buahan anda berbuah secara semula jadi tanpa suntikan dari baja buah kimia yang boleh dibeli di pasaran hari ini. 

Terpulanglah dengan pembaca yang mana pilihan terbaik untuk kebaikan pada pokok buah-buahan sama ada menggunakan baja cecair organik atau baja kimia. Baja cecair organik yang dimaksudkan ialah campuran bahan asas yang mudah diperolehi di rumah anda dan mudah dibuat. Aktiviti ini juga sesuai dilakukan bersama keluarga termasuklah anak-anak, suami tercinta sambil melakukan kerja sambil memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada anak-anak kebaikan asas organik pada tumbuhan dan kesihatan manusia. Dan yang menariknya baja ini juga boleh digunakan untuk sayur-sayuran anda juga. Anda boleh menyemburkan baja organik ini untuk melebatkan dan mempercepatkan pembuahan kepada pokok-pokok seperti cili padi, lada besar, buncis, kacang panjang, lobak, dan sebagainya. Kira berfungsi 2 dalam 1 lah kiranya. 

Tetapi harus diingati dan diambil perhatian bahawa dos penggunaan untuk semburan kepada sayur-sayuran mestilah mengikut sukatan yang betul agar tidak ada masalah atau akibat yang berlaku kepada sayuran anda. Berikut adalah bahan-bahan dan cara membuat cecair organik untuk buah-buahan:

bahan-bahan yang diperlukan ialah:

  • 1 kilo gula perang atau molussa
  • 1 kilo batang pisang atau kulit buah pisang
  • 100 gram kulit udang belum dimasak
  • 100 gram kulit telur belum dimasak
  • 100 gram kulit kentang

Cara penyediannya:

1. Sediakan satu besen sederhana besar untuk mencairkan gula perang atau molussa dengan menambah 300 liter air bersih tanpa klorin ke dalamnya. kacau sehingga gula tersebut cair dan sebati dengan air.

2. Kulit pisang, kulit udang, kulit telur dan kulit kentang harus diblender hingga hancur. Sama ada diblender secara berasingan atau diblender sekali gus. Atau anda juga boleh memotong kulit pisang, kulit kentang dan kulit udang pada saiz kecil dan menumbuk kasar kulit telur tersebut. Pilihan ada di tangan anda.

3. Seterusnya masukkan cecair bahan-bahan diblender tadi ke dalam botol plastik besar dan tuang cecair gula ke dalamnya. Goncang botol plastik tersebut supaya semua bahan sebati. Tutup botol dengan ketat menggunakan kain agar proses pengudaraan mempercepatkan pemeraman bahan tersebut.

4. Simpan dan peram botol plastik tersebut di tempat selamat selama 3 minggu tanpa membuka kain penutupnya.

5. Selepas 3 minggu anda tapis cecair baja tersebut dan masukkan ke dalam botol yang lain. Kini anda sudah boleh menggunakan baja cecair buah buatan sendiri ke atas pokok buah-buahan atau sayuran anda.


Cara penggunaannya ialah:

Ambil 2 penutup botol baja cecair buah dan tambah dengan 1 liter air. Sembur pada keseluruhan pokok termasuk daun, batang dan pangkal pokok.

Sekiranya selepas 2 minggu tidak menampakkan kesan kurangkan jumlah air dari 1 liter kepada 500 liter dengan jumlah baja cecair organik buah adalah 2 penutup botol. Dan jika terdapat kesan melecur atau layu pada daun kurangkan dos baja cecair organik tersebut.

Lakukan penyemburan pada sebelah pagi atau petang. Untuk keselamatan pokok buah-buahan anda, sembur bahagian sedikit pada pokok tersebut untuk melihat kesan sampingan terhadap campuran cecair baja. Jika tidak ada masalah anda boleh teruskan sukatan dos tersebut.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top