Entry kali ini tanomkinotuan berkongsi mengenai pokok-pokok herba yang ditanam di KBR. herba-herba tersebut tidak kiralah sebagai herba perubatan tradisional, masakan atau apa-apa bidang pun. Nama pun pokok herba sudah tentu ia bermanfaat kepada manusia yang tahu menghargai tumbuhan anugerah daripada Allah SWT ini. Kadang-kadang perlu juga menggunakan herba terutamanya sebagai ubat meringankan sakit ringan, batuk-batuk dan sebagainya. Tidaklah bermakna kita membelakangkan perubatan modern malah kedua-duanya wajib kita gunakan dan dimanfaatkan. 

Namun apabila menggunakan herba tradisional ini harus diketahui sukatannya atau dos yang perlu digunakan agar kita tidak mengalami masalah yang tidak diingini. Berikut adalah pokok herba yang tumbuh galak di KBR:

1. Pokok Herba Thyme Perancis



Thyme Perancis atau Franch Thyme hidup subur di kebun KBR setakat ini. Ia disemai dari benih tempoh hari dan tanomkinotuan alihkan ke pasu setelah mempunyai 5 batang daun secara selari. Aroma pokok thyme sungguh memikat dan menambat hati. Tidak hairanlah masakan di barat banyak menggunakan daun thyme ini sebagai menambah aroma tambahan kepada masakan.

Melalui pembacaan di internet mengenai pokok thyme mengatakan bahawa ia berasal dari wilayah Mediterranean yang mempunyai kandungan hujan yang sedikit. Walau bagaimanapun, thyme masih boleh hidup subur walaupun dihujani hujan lebat dengan syarat media yang digunakan itu dengan cepat mengalirkan dengan cepat air yang masuk ke dalam media. 
 
2. Pokok herba Ginseng Jawa aka Akar Som



Ginseng Jawa atau dalam bahasa Englishnya dikenali sebagai waterleaf ini adalah pokok herba yang sangat bermanfaat kepada kesihatan manusia. Daun mudanya boleh dimakan sebagai sayur manakala akarnya dituai untuk dijadikan tonic yang menyihatkan terutamanya bagi kaum lelaki. 

Pokok Ginseng jawa ini induknya dibeli dari Pn. Diana tempoh hari dan kini benihnya sudah tumbuh dengan banyak. Adalah pernah tanomkinotuan tuai pucuknya dan dimasak dengan telur dadar. rasanya seperti sayuran lain malah sedap di lidah tanomkinotuan. Wakakakaka....tanomkinotuan hanya tolak kayu dan besi saja....

Ia adalah pokok herba yang mudah tumbuh di tanah, tidak kiralah apa jenis tanah sekalipun. Yang penting tanah tersebut senantiasa lembab dan cukup kaya dengan organan. Ia membiak melalui benih dan keratan batang.


3. Pokok Herba Belalai Gajah



Ini pula adalah pokok herba belalai gajah yang sudah terkenal dikalangan pengamal perubatan tradisional di Malaysia. Ia bukan sahaja boleh dijadikan tumbuhan dikorasi laman rumah tetapi berkesan untuk mengubati penyakit barah dan sewaktu dengannya. 

Cara menanamnya ialah mengunakan keratan batang yang ditanam pada media hingga keratan batang tersebut mengeluarkan akar barulah dialihkan ke batas atau pasu yang bersesuaian mengikut kehendak pembaca.


4. Pokok Herba Basil Itali


Pokok Basil Itali ialah satu kumpulan dengan pokok selasih dan kemangi yang banyak ditanam di negara-negara Asia Tenggara. Aroma basil itali cukup memikat hati di mana sering digunakan oleh chef-chef Barat sebagai rempah dalam ramuan sos tomato dan masakan yang lain.

Cara menanamnya ialah menggunakan benih dengan ditabur di atas tanah. Ia akan mula bercambah selepas 2 minggu mengikut keadaan kelembapan media dan suhu.

5. Pokok Herba cekur



Pokok Cekur yang ditanam tahun lepas selepas membeli induknya di Tamu Keningau tempoh hari. Ia semakin membiak sehingga memenuhi ruang bekas yang digunakan. Pokok cekur mempunyai aroma yang unik dan menarik. 

Daun muda pokok cekur bermanfaat sebagai ulam dengan merebusnya sekejap dan dicicah dengan sambal belacan atau sambal cili padi. Bagi kaum Melayu pula daun tersebut dihiris kecil-kecil dan dicampurkan ke dalam nasi ulam untuk menambah aroma pada nasi. 

Bagi rizomnya pula bermanfaat untuk dijadikan ubat untuk batuk-batuk serta digunakan oleh ibu selepas bersalin.

6. Pokok herba Keladi Tikus



Ini pula adalah rupa tumbuhan herba kelai tikus yang terkenal sebagai ubat mengurangkan perebakan barah dalam badan manusia. Tanomkinotuan telah membeli induknya hanya sepokok di Gaya Street Kota Kinabalu tempoh hari. Ia cepat membiak dan tanomkinotuan alihkan anak-anaknya ke dalam polibag untuk memperbanyakkannya.

Sebelum ini tanomkinotuan sudah mengenali pokok ini dan mengetahui serba sedikit khasiatnya menerusi pembacaan melalui buku perubatan tradisional dan juga bacaan tambahan melalui internet.


7. Pokok herba Stevia



Ini pula adalah pokok stevia yang dibeli tahun lepas. Hingga kini pokok ini tidak berlaku perubahan. Membesar pun tidak mati pun tidak. haha. Tanomkinotuan sudah berusaha untuk membiaknya melalui keratan batang tetapi semuanya gagal. Tanomkinotuan juga pernah menyimpannya di bawah teduhan tetapi kekal macam itu juga.

Maka tanomkinotuan sudah tidak mengendahkannya. Dibiarkan sahaja pokok stevia ini di bawah pokok cili padi. Pada minggu lepas tanomkinotuan baru perasan pokoknya menjalar dengan panjangnya dan berbunga. Jadi agar pokoknya boleh hidup lama tanomkinotuan cantas dahanya bagi mengeluarkan tunas baru. maka selepas 2 minggu barulah nampak elok sikit.

8. Pokok Herba Pecah Beling



Pokok pecah Beling sangat dikenali dikalangan kaum Melayu sebagai ubat tradisional untuk mengubati penyakit cancer. Tanomkinotuan dapatkan sepokok melalui pembelian online tempoh hari dan ditanam langsung pada tanah,

Hari ini pokok pecah beling sudah boleh hidup subur setelah hujan bulan-bulan lepas.


9. Pokok Herba Okinawan Spinach atau Kolestrol Spinach 



Inilah pokok okinawan spinach atau kolestrol spinach di KBR. Tanomkinotuan beli secara online tempoh hari sebanyak 2 pokok dan kini tanomkinotuan berjaya membiakkan sebanyak 3 batang yang kini tumbuh dengan baik. Kelmarin tanomkinotuan ada menuai pucuk mudah untuk dimakan sebagai ulam dan keratan batang tersebut tidak dibuang tetapi direndam terlebih dahulu untuk mengalakkan pengeluaran akar. Bila sudah keluar akar tanomkinotuan tanam dalam polibag banyak-banyak.

Pokok Okinawan spinach sangat berkesan menurunkan kadar kolestrol dalam darah manusia. ia sudah diuji dan banyak kajian telah dijalankan di luar negara mengenai khasiat ini malah sudah ada produk yang dikeluarkan yang berasaskan pokok herba tersebut.

Daunnya juga boleh dimakan sebagai ulam, dimasak tumis atau dijadikan jus. Tetapi jika anda menumisnya masak pada tempoh sekejap saja agar ia tidak berlendir. Aromanya unik dan sederhana.


10. Pokok Herba Kari



Pokok Kari tanomkinotuan sudah besar dan panjang, sepanjang tempoh emak tanomkinotuan memasak masakannya ia tidak perlu membeli daun kari cuma turun ke KBR dan petik tangkai daunnya berapa saja jumlah yang dimahukan. 

Kini pokok kari tersebut berbunga dengan aroma yang sangat menarik dan tidak lama lagi tanomkinotuan boleh membiak semula pokok kari sebanyak-banyaknya.


11. Pokok herba Daun Pandan



Pokok pandan ini sudah banyak kali memberi sumbangan kepada dapur tanomkinotuan. Semasa bulan puasa baru-baru ini. Pokok pandan hampir botak kerana hari-hari menuai daun untuk dicampurkan ke dalam bubur kacang hijau atau bubur jagung. 


12. Pokok herba Kunyit Hitam



Kunyit hitam masih hidup subur di KBR, walaupun tanomkinotuan tidak pernah menggunakannya tetapi ditanam juga sebagai pelengkap pokok herba di KBR. 


13. Pokok Herba Tampaka



Pokok tampaka juga masih elok tumbuh di KBR walaupun tempoh hari kemarau panjang melanda kawasan tempat tinggal tanomkinotuan. Takut saja pokoknya kering disebabkan tanah yang ditanam itu berupa tanah liat keras membatu ketika tempoh kemarau. tetapi Alhamdullilah pokok tampaka masih bertahan hingga sekarang.

Lagipula ia jarang-jarang disiram memandangkan ia tersorok di tepi pagar berhampiran dengan lopak air. Jadi tanomkinotuan hanya mengharapkan keajaiban berlaku. Tidak disangka pokok tampaka ini mengeluarkan bunga yang cantik berwarna putih seperti bentuk kipas. Tidak pula tanomkinotuan hidu aromanya. 


14. Pokok herba Ginseng Jawa aka Jewels of Opar



Ini adalah satu lagi variati ginseng jawa atau dalam Englishnya dikenali sebagai jewels of Opar. Tanomkinotuan menanamnya di dalam besen terbuang dan tumbuh dengan baik. Ia sudah mengeluarkan bunga dan tidak lama lagi akan menghasilkan benih yang boleh disemai semula.

Tujuan ditanam di dalam besen ialah untuk mendapatkan akarnya. Mengikut pembacaan untuk mendapatkan akarnya yang besar perlu dituai selepas 3 tahun. Selalulah trim dahan dan daunnya agar ia tidak terlalu rimbun. Pokok yang rimbun akan mengurangkan saiz akarnya.

Begitulah jenis pokok herba yang berjaya tanomkinotuan ambil tadi pagi.  Terdapat pokok herba yang tanomkinotuan gunakan seharian seperti pucuk muda okinawan spinach. Tanomkinotuan masak seperti sayur lain atau dimakan seperti salad sahaja. Pada masa bulan puasa yang lepas tanomkinotuan membuat salata yang dicampurkan dengan daun okinawan spinach ini. Ia cukup secap kerana aroma daripada daun okinawan spinach ini menambah lagi keenakan dan kesedapannya. 

Tanomkinotuan sangat mengemari mengumpul pokok-pokok herba yang wujud di serata dunia. Tanomkinotuan berimpian untuk menghasilkan nusery herba yang boleh menampung pelbagai jenis herba yang berguna kepada kita semua.




Tanomkinotaun sertakan gambar bunga lackspur merah jambu untuk tatapan pembaca. Bunga ini adalah bunga yang meluas tumbuh di negara Amerika dan Eropah. Ia mempunyai pelbagai warna dari warna ungu, merah dan merah jampu serta putih. Ia ditanam sebatas dengan pokok fennel. Jika pokok bunga lackspur ini ditanam banyak dalam satu baris ia sangat cantik dan elegan. Diharap benihnya dapat disemai semula bagi tujuan tersebut.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top