Tahukah anda bahawa setiap ciptaan Tuhan mempunyai kepentingan terhadap jaringan alam dan isinya. Ciptaan tersebut tidak sia-sia wujud di muka bumi ini tanpa ada manfaat kepada makhluknya yang dikenali sebagai manusia yang penting kita tahu bagaimana untuk mengola, mempelajari dan mengakses kepentingan-kepentingan tersebut untuk kebaikan sejagat. Apa yang tanomkinotuan ingin katakan ialah kepentingan kulit telur terbuang untuk batas kita. Tanomkinotuan percaya terdapat pembaca di luar sana tidak tahu untuk mengola semula kulit telur ayam selepas menggunakan isinya. Kita akan berbincang secara santai mengenai kulit telur hari ini. 

Mengubah tanah adalah perlu bagi setiap kebun mini mahupun ladang berskala besar. Ini bermaksud bahawa tanah tersebut harus di baikpulih menjadi tanah yang berkualiti dan subur. Lebih-lebih lagi tanah yang sering digunakan dalam penanaman sayuran. Ini kerana tanah tersebut mengalami pengurangan nutrient makro dan mikro secara cepat mengakibatkan masalah timbul seperti buah mengecut pada bucunya, klorosis pada tanaman serta pengeluaran hasil buah tanaman yang rendah. Maka dengan itu berbalik kepada sumber alam semula jadi, kulit telur ayam adalah salah satu sumber yang baik untuk meningkatkan kualiti tanah anda. tetapi perlu diingat bahawa kulit telur tidak menyediakan nutrient kepada tanaman.

Kulit telur ayam terhasil dari kalsium karbonat di mana ia sama kandungan yang terdapat dalam kapur pertanian dan kaya dengan sumber kalsium serta sedikit kandungan posforus, megnesium dan sodium. Kulit telur ayam adalah salah satu yang boleh digunakan untuk membekalkan sumber kalsium kepada tanah atau batas anda. Kalsium adalah sumber penting kepada tanaman khususnya sayur-sayuran dan buah-buahan. Membubuh kulit telur ke dalam tanah anda akan memudahkan akar tanaman anda untuk menyerap nutrient lain dalam tanah dan akan membantu tumbuhbesaran tanaman dengan lebih baik. Namun perlu diteliti bahawa nilai ph tanah anda dalam keadaan neutral juga kawal jumlah nitrogen di dalam tanah bagi keseimbangan zat-zat di dalamnya. 

Satu masalah yang kurang enak bila mana menggunakan kulit telur ialah baunya. Ia boleh mengganggu ketenteraman dalam rumah anda atau jiran anda jika anda tinggal di kawasan perumahan. Ini kerana telur mengeluarkan bau busuk semasa proses pengomposan berjalan. Kes ini dapat dielakkan jika anda mengeringkan terlebih dahulu kulit telur tersebut barulah digunakan.

Ambil perhatian bahawa kulit telur yang ditabur ke dalam tanah atau pasu akan mengambil masa untuk bertindak terhadap tanaman kerana kulit telur tersebut akan mengambil masa untuk penguraian dan pengomposan. 

Cara menggunakan kulit telur ini ialah sebaik-baiknya anda hancurkan hingga menjadi serbuk terlebih dahulu. Anda boleh menggunakan lesung batu atau blender untuk tujuan di atas. Dan tabur sesudu kecil serbuk kulit telur pada pasu anda atau tabur secara rawak pada batas anda dan gaul hingga sebati dengan tanah.

Terdapat cara lain menggunakan kulit telur iaitu anda didihkan kulit telur tersebut dan anda boleh menggunakan rebusan air tersebut untuk disiram pada tanah anda. Cara ini dibuktikan oleh Universiti Minessota di mana mendapati air didihan daripada telur rebus mengandungi kandungan kalsium dan potossium yang tinggi dengan syarat anda perlu sejukkan air rebusan tersebut selama 24 jam atau sehingga sejuk. Jangan pula anda menyiram tanaman anda pada suhu panas, ia bukan menyelesaikan masalah kualiti tanah anda tetapi akan mematikan pokok-pokok sayuran anda sekali. Kedua-dua sumber tersebut sangat berfaedah kepada penghasilan buah yang baik dan banyak.

Anda juga boleh menggunakan cara semburan (foliar spray) dengan menyemburkan air rebusan kulit telur pada tanaman anda secara keseluruhannya. Dengan itu dedaun tanaman dengan mudah menyerap elemen-elemen tersebut dengan mudah.

Kulit telur perlu dikumpulkan di satu bekas yang dikhaskan. Apabila anda menggunakan telur dalam masakan anda, kulit telur tersebut jangan dibuang tetapi dicuci bersih dan keringkan, simpan hingga banyak dan barulah diproses kemudian. Selain kapur pertanian anda boleh menggunakan kulit telur untuk tujuan membekalkan kalsium pada tanah atau batas.


Cara Membuatnya:

Cara membuat baja cecair dari kulit telur ialah sediakan 10 hingga 15 biji kulit telur yang telah dibersihkan dan dikeringkan, masukkan ke dalam periuk atau belanga. Didihkannya dengan menambah 1 galen air bersih. Apabila sudah mendidih, mastikan api dan sejukkan semalaman. Tapis airnya dan simpan pada botol plastik yang bersih. Dengan itu anda sudah boleh menggunakannya untuk spray atau menyiram sayuran anda. Lakukan seminggu sekali secara berkala untuk hasil yang maksima. 

Bagi cara membuat serbuk dari kulit telur ialah ambil 10 hingga 15 kulit telur ayam, cuci hingga bersih dan keringkan. Tumbuk kulit telur tersebut hingga hancur dan simpan di dalam botol atau bekas yang sesuai dan tertutup. Anda juga boleh menggunakan blender dengan tujuan di atas.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top