Hujung minggu tanomkinotuan berada di rumah, tiba saja ke rumah jam 4.50 petang pada jumaat lalu terus bergegas ke KBR hingga disindir oleh ayah 'belum pijak rumah sudah kakinya sampai ke kebun'. Hanya mereka yang suka berkebun faham mengapa sedemikian tidak perlulah dijelaskan. haha.

Bulan ini di tempat tanomkinotuan setiap petang air mata duyung akan keluar (simbolik kepada hujan). Ini menandakan kemarau dan panas tempoh hari kini sudah berlalu. Kepada pencinta-pencinta kebun di luar sana masa inilah paling sesuai menyemai benih dan menanamnya. Tidaklah penat untuk melakukan siraman secara manual.

Buah timun mini yang matang

Hari ini tanomkinotuan ingin berkongsi bagaimana untuk mendapatkan benih timun mini dari buah yang dimatangkan. Untuk pengetahuan, timun mini tersebut adalah jenis hearloom/warisan di mana benih dari induknya boleh dikutip dan dikeringkan untuk tanaman musim akan datang.

Minta maaf sahaja dengan gambar tersebut. Tanomkinotuan lakukan kerja-kerja ini pada waktu malam bercahayakan lampu kalimantang menyebabkan gambar yang diambil tidak cantik aka tidak berkualiti. Almaklumlah telefon zaman Jepun. 

Untuk permulaan, apabila pokok timun mini anda sudah berbuah. Pilih buah yang elok, tidak dijangkiti penyakit atau serangan makhluk perosak untuk tujuan pematangan. Biarkan atau tunggu buah timun tersebut bertukar menjadi kuning dan matang sepenuhnya.





Apabila sudah tua (matang) petik buah tersebut dan ambil pisau tajam lalu belah secara memanjang. Berhati-hati menggunakan pisau agar tidak berlaku apa-apa yang tidak diingini. Tidak mengapa jika semasa proses membelah buah tersebut terpotong beberapa biji benih. Ia memang tidak dapat dielakkan.



Keluarkan benih-benih timun mini tersebut menggunakan sudu atau seumpamanya hingga habis dan masukkan ke dalam mangkuk berisi air. Tanomkinotuan guna tangan saja, tidak kuasa bersudu-sudu bagai. Ramas-ramaskan secara perlahan agar selaput benih yang transperant dapat ditanggalkan. Ia juga bertujuan untuk membuang benih yang tidak berisi di mana akan terapung di permukaan air. Dengan menggunakan alat penapis asingkan benih timun daripada air tersebut dan toskan dengan menggunakan tisu agar air lebihan dapat dikurangkan.


Seterusnya alihkan benih timun mini ke tempat bekas yang leper seperti pinggan atau dulang. Ratakan benih-benih tersebut di atas dulang, jangan ada yang bertindih antara satu sama lain agar ia mudah kering. Letakkan dulang atau pinggan di tempat yang terkena cahaya matahari hingga benih-benih tersebut kering keseluruhannya. Tanomkinotuan mengambil masa 2 hari untuk mengeringkan benih timun mini tersebut. 



Sesudah kering kumpul benih tersebut dan simpan di dalam bekas yang sesuai. Anda boleh simpan dalam botol kedap udara atau plastik berzip dan simpan di tempat selamat. Apabila hendak menanam ambil beberapa benih dan semai secara langsung pada tanah atau semai terlebih dahulu di dalam cup plastik. 

Mudah bukan? Untuk dapatkan benih dari buah timun yang matang tidaklah sesusah mana. Lagi pula ia dapat mengurangkan dan jimat wang dari membeli semula benih yang sama malah dengan cara ini anda mendapat 10 kali ganda benih timun yang boleh disimpan untuk penanaman musim-musim akan datang. Tempoh tarikh luput benih timun biasanya setahun sahaja dari tarikh anda mengeringkannya.

Sebaiknya lakukan pada awal pagi agar langsung dicahayakan dengan sinaran matahari dan pastikan juga buah timun yang dimatangkan perlu dimatangkan sebenar-benarnya agar benih tersebut mampu bercambah apabila di semai nanti. Kaedah ini juga sesuai diaplikasikan kepada semua jenis timun.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top