Pokok thyme ialah tumbuhan hijau yang berguna dalam rempah masakan, perubatan tradisional dan juga digunakan sebagai perhiasan umum. Pokok thyme atau nama saintifiknya ialah thymus vulgaris ini berasal dari wilayah Selatan Eropah dan Mediterranean. Secara botaninya pokok thyme perancis termasuk dalam keluarga Limiaceae dalam genus thymus. Terdapat pelbagai jenis thyme yang wujud antaranya thyme citrus (Thymus x. Citriodora), thyme Caraway (Thymus herba Barona) dan thyme liar (Thymus septyllum). Pokok thyme asalnya adalah pokok yang tumbuh meliar di kawasan semak atau belukar kecil yang telah menjadi bahan rempah utama yang sangat memberikan aroma yang unik dan sedap. 

Pokok thyme perancis adalah jenis tumbuhan berjangka hayat lama, tumbuh membesar kira-kira 12 hinggi 18 inci tinggi. Mempunyai daun berbentuk mata anak panah, berbatang kurus dan berbentuk bulat, dan mudah mengeluarkan tunas dengan banyak. Cara pembiakannya ialah menggunakan biji benih, keratan batang atau pun melalui akarnya batangnya. Pokok tyhme adalah jenis pokok berjangka hayat panjang

Pokok Thyme lebih sesuai tumbuh di kawasan yang menerima hujan kurang sepanjang tahun. Pokok ini tidak memerlukan air banyak untuk hidup malah lebihan air dalam tanah menyebabkan pokok ini mudah mati. Pokok ini tumbuh dengan cepat bilamana menerima cahaya matahari dengan banyak.

Untuk menanamnya di negara kita pastikan anda menggunakan media yang peroi dan mudah mengalirkan air dengan cepat. Anda boleh menggunakan media potting soil atau media campuran buatan sendiri seperti 2 bahagian tanah lom, 1 bahagian pasir sungai dan 1 bahagian kompos. Gaul sebati dan masukkan ke dalam pasu atau kontena yang sesuai. Tanam keratan batang yang sudah direndam di dalam air sehingga mengeluarkan akar. Ia boleh ditanam di dalam pasu dan juga batas di laman rumah anda jika sesuai.

Herba thyme boleh diperolehi secara segar mahupun kering atau sudah diproses dalam bekas. Bagi keputusan yang maksima disarankan anda menggunakan pokok thyme yang segar untuk kesempurnaan aroma dan zat di dalamnya. Walau bagaimanapun, di negara kita herba thyme selalunya dalam bentuk kering, namun pokok thyme segar juga boleh diperolehi di pasaraya-pasaraya terkenal di ibukota Kuala lumpur yang ada menjualnya. Ini kerana hotel-hotel bertaraf 5 bintang menyediakan juadah makanan ala Barat untuk permintaan pelancong luar negara yang menggunakan thyme sebagai asas rempah. Jika anda menanam pokok thyme di rumah, anda boleh menuai pucuknya dan mengeringkannya untuk kegunaan masa akan datang. Pokok thyme segar pula boleh disimpan di dalam peti sejuk dan bertahan untuk beberapa minggu.

Faedah pokok herba tyhme

  • Pokok herba thyme mengandungi bahan aktif yang diketahui berkesan meredakan penyakit dan meningkatkan tahap kesihatan seseorang.
  • Pokok herba thyme mempunyai thymol iaitu sejenis minyak yang sangat penting. Thymol secara saintifiknya dijumpai sebagai ciri-ciri antiseptik dan anti-fungal. Selain itu thyme juga mengandungi carvacolo, borneol dan geraniol.
  • Thyme mengandungi banyak antioksidan flavonoid phenolik seperti zea-xanthin, lutein, pigenin, naringenin, luteolin dan thymonin. Pokok thyme yang segar mempunyai level antioksidan yang tinggi di antara pokok-pokok herba yang lain. Jumlah atau nilai ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) ialah 27,426 umol T/E100g.
  • Thyme juga tinggi kandungan mineral dan vitamin, magnesium dan selenium. Potassium ialah komponen sel dan cecair dalam badan yang membantu mengawal jantung dan tekanan darah.
  • Antara vitamin yang terdapat dalam thyme ialah B-complex, beta karotin, Vitamin-A, Vitamin-K, Vitamin-C, Vitamin-E, dan folic asid.
Sudah maklum bahawa pokok herba thyme adalah bukannya tumbuhan asal di Negara kita (Asia Tenggara) tetapi dengan cara penanaman yang betul kita boleh mendapati pokok thyme boleh saja tumbuh dengan baik di negara kita. Pokok thyme tanomkinotuan dibiarkan sahaja di kebun dengan hujan mencurah-curah setiap petang pada musim hujan lepas tetapi ia tetap segak bergaya tumbuh dengan galak malah pertumbuhannya cukup sempurna. 

Jadi apa tunggu lagi jomlah menambah pokok herba untuk ditanam di laman rumah bagi koleksi herba peribadi. lagi-lagi mereka yang menyukai resepi ala Barat seperti Daging panggang yang menggunakan bahan perap daun pokok thyme.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top