Bertemu lagi pada entry kali ini di mana tanomkinotuan berkongsi cara manual mendebunga bunga betina bagi pokok tembikai di KBR. Jika anda mengalami masalah pokok tembikai tidak berbuah atau buah tembikai tidak menjadi. Ia disebabkan oleh kurangnya pendebunga serangga yang melawat pokok tembikai anda. Contoh serangga pendebunga yang aktif ialah kelulut, lebah, semut hitam dan sebagainya.

Bunga jantan

Bunga betina

Namun masalah ini dapat diatasi dengan membuat pendebungaan pokok tembikai anda secara manual, tetapi sebelum itu anda harus mengetahui bahawa pokok tembikai mempunyai dwi jentina dalam satu pokok tidak seperti pokok kiwi di mana ia terpisah antara pokok betina dan pokok jantan. Bunga jantan bagi pokok tembikai ialah tidak mempunyai bebola kecil dipangkal bunganya manakala bunga betina pula mempunyai bebola kecil dipangkal bunga.

Ikuti langkah-langkah di bawah seperti berikut:

1. Tentukan bunga betina yang ingin anda debungakan secara manual.

2. Pilih bunga jantan yang elok untuk pendebungaan.


3. Seterusnya petik bunga jantan tersebut dan tanggalkan bilah bunganya satu persatu secara berhati-hati. Tinggalkan filamen bunga ditengah yang mengandungi benih jantan.


4. Satukan bunga betina dan bunga jantan dengan mengerakkan bunga jantan menyentuh bunga betina secara keseluruhan.

Hasil pendebungaan
Secara manual.

Pendebungaan secara manual selesai. Jika anda ada rezeki dua tiga hari hasilnya dapat dilihat setelah bunga yang berkembang tersebut secara perlahan-lahan akan gugur dan bebola tersebut akan membesar menjadi buah tembikai.

Secara umumnya kaedah pendebungaan secara manual ini juga boleh dipraktikkan pada tanaman lain seperti pokok timun, petola dan pokok zucchini.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top