Tanomkinotuan pernah menghasilkan kompos sendiri di rumah dengan mengumpulkan segala sisa dapur, daun kering, rumput kering serta rumput hijau yang dicabut dari Kebun Belakang Rumah. Selepas tiga bulan kompos buatan sendiri sudah boleh digunakan. Dengan kompos buatan sendiri, tanomkinotuan membuat kompos teh dengan mencampurkannya dengan gula perang. Kini satu lagi baja cecair organik yang boleh dibuat di rumah iaitu baja fish emulsion. Bahan-bahannya ialah:

1. 2 kilo perut ikan (apa-apa jenis ikan)

2. 500 gram kayu reput / sawdust

3. 100 gram rumput hijau

4. 2 cawan molasses atau gula perang

5. Baldi besar

6. Spatula 

7. Plastik/penutup yang sesuai

8. Tiga gelen air tanpa klorin

Cara-cara membuat baja cecair fish emulsion;

1. Masukkan perut ikan, kayu reput, rumput hijau ke dalam baldi.

2. Tambahkan air dan molasses atau gula petang. Kacau hingga kesemua bahan tersebut sebati.

3. Tutup dengan penutup atau mengunakan plastik dengan ketat. Jangan biarkan lalat bertelur pada cecair anda.

4. Simpan baldi tersebut ditempat yang selamat. Selama proses pemeraman berlaku jangan buka penutup tersebut sebelum genap seminggu.

5. Selepas genap 7 hari, buka penutup dan tapis airnya menggunakan penapis. Masukkan ke dalam botol mineral yang sesuai dan simpan di dalam suhu bilik. Jangan terkejut tentang baunya.

Cara penggunaan baja organik cecair buatan sendiri;

Isi penutup botol mineral tadi hingga penuh dan tambah ke dalam baldi berisi air sebanyak 3 gelen. Kacau hingga sebati dan sembur atau siram pada tanaman anda. Baja organik cecair juga boleh disiram pada batas yang hendak ditanam dengan sayuran. Siram tanaman anda dua minggu sekali dengan diselang selikan dengan kompos, NPK organik dan bone meal. Hasilnya sayuran anda nampak cantik, subur dan tanpa gangguan makhluk perosak.

Jangan bimbang pada minyak dalam air itu, ia sangat baik untuk tanah anda. Sebelum menggunakan baja cecair fish emulsion buatan sendiri, buat ujian terlebih dahulu dengan menyembur satu atau dua pokok pada tanaman anda, jika terdapat keradangan, layu pada tanaman kurangkan dos baja cecair tersebut.

Selamat mencuba...

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top