Tanomkinotuan lebih suka menyemai benih terus pada batas berbanding di dalam pasu. Ini kerana anak pokok benih yang disemai lebih cepat membesar dan sihat tetapi kelemahan menyemai benih terus pada batas ialah jika hujan lebat dan hujan berterusan anak pokok akan rosak dan mati. Antara benih yang pernah disemai terus pada batas adalah seperti berikut;


Sayur sawi pahit (mustard) adalah jenis sayur pertama yang di semai terus pada tanah di Kebun Belakang Rumah. Disemai tahun lalu.


Anak benih pokok brokoli, percubaan menyemai benih brokoli terus pada batas. Brokoli mempunyai daya tahan yang kuat dari sinaran matahari tetapi tidak tahan dengan hujan lebat.


Anak benih sayur ong king @ kerinting musim pertama. Antara sayur yang terawal di tanam di Kebun Belakang Rumah.


Anak benih pokok salad cimmaron. Antara salad yang versatile di Kebun Belakang Rumah. Anak benih salad cimmaron musim pertama.


Anak benih pokok sawi putih kerinting. Pada usia begini kita tidak dapat membezakan benih sawi putih yang biasa dengan sawi putih kerinting. 


Anak benih pokok sayur mibuna. Pertama kali tanomkinotuan menyemai benih mibuna hijau terus pada tanah. Hidup subur dan sihat.


Anak benih pokok bak choi ungu, tumbuh sihat di atas batas. Sayur ini sesuai ditanam di kawasan bersuhu sejuk namun ia masih boleh tumbuh dengan baik walaupun tidak sebaik di tempat asalnya.


Anak benih pokok cili merah (ceyana pepper). Kini pokok cili merah sedang lebat berbuah.


Anak benih pokok sayur ong king dan sawi bak choi hijau. Pertumbuhan yang baik tanpa serangan pada daunnya.


Anak benih pokok cili bomb ceri. Cili ini adalah jenis hibrid dan selalunya benih pada pokok hibrid tidak menghasilkan buah yang baik seperti induknya. Kita tunggu dan lihat.


Anak benih pokok kailan ditanam terus pada batas.


Anak benih pokok sawi bak choi musim baru. Pertumbuhan nampak galak


Kesemua benih yang ditanam terus pada batas adalah digembur terlebih dahulu dan ditambah kompos atau tinja binatang. Selalu siram. Apabila anak benih mencecah satu minggu, kembus sedikit tanah dipangkal pokoknya agar merancang pengeluaran akar hingga anak pokok menjadi kuat.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top