Salam semua.

Kali ini tanomkinotuan menulis mengenai satu variati timun yang jarang ditanam di negara kita. Benih timun ini dibeli secara online. Tanomkinotuan tertarik pada struktur buahnya yang berbeza dengan timun yang sering dilihat di pasar. Memang tanomkinotuan sangat suka menanam tanaman yang baru. Ia satu kepuasan apabila benih yang kita tanam mengeluarkan hasil.

Timun yang dimaksudkan ialah timun armenia atau Armenian long yard cucumber. Timun ini berasal dari negara Armenia dan banyak di tanam di California, USA serta di Eropah. Tanomkinotuan menanamnya terus pada batas pada musim hujan yang lalu. Untuk pengetahuan semua, sudah empat kali percubaan untuk menanamnya tetapi kesemuanya gagal akibat serangan makhluk perosak. Namun kali ini tanomkinotuan telah menjaga sebaik-baik dengan meletakkan jaring net untuk melindunginya dari serangga perosak. Dari pengamatan tanomkinotuan timun romania mudah diserang penyakit dan tidak tahan dengan cuaca di negara kita.

Timun armenia mempunyai bentuk daun seperti timun cina cumanya daun timun romania mempunyai bulu-bulu halus berbanding dengan daun timun cina yang mempunyai bulu yang agak kasar. Timun ini sebenarnya dikelaskan dalam keluarga melon yakni satu keluarga dengan honeydew melon (tembikai susu) dan muskmelon. Nama saintifiknya ialah cucumis melo var. Flexuosus.

Buah timun armenia
Tanomkinotuan mengemburkan batas dan menambah kompos. Tanomkinotuan memasukkan dua benih ke dalam lubang dan timbus. Hanya satu benih yang berjaya tumbuh dan tumbuh dengan agak sederhana, bermaksud tidak terlalu baik pertumbuhannya. Tanomkinotuan telah menambah baja organik pada sekeliling pokok dan menambah kompos. Barulah pokok timun romania tumbuh dengan baik tetapi tidak sebaik pertumbuhan timun cina di sebelahnya. Setelah hampir sebulan, sudah nampak buahnya yang masih kecil. Mudah-mudahan timun romania ini yang jarang ditanam di negara kita boleh membesar dan tanomkinotuan dapat melihat buahnya secara nyata.

Tanomkinotuan tidak pasti cara pertumbuhan timun romania ini. Namun apa yang tanomkinotuan boleh nyatakan di sini ialah menanam timun romania sama dengan timun cina iaitu tanah harus digembur terlebih dahulu. Buang segala akar, ranting, daun kering, kayu mati dan batu pada batas tersebut. Tambah kompis dengan jumlah yang banyak atau tinja binatang. Gunakan tinja binatang yang sudah reput atau yang diproses agar tidak merosakkan benih timnun romania ketika ditanam. 

Tanam benih timun ini 1 inci ke dalam tanah dan jangan lupa menyiramnya selepas dua minggu bubuh semula baja NPK organik di sekeliling anak benih timun romania. Bubuh baja selang dua minggu sekali bagi bekalan makanan bagi pokok timun senantiasa ada. Untuk memperbaiki pengudaraan pada tanah jangan lupa mengemburkan semula tanah disekeliling pokok. Timbus batang timun setinggi 2 inci agar pokok timun boleh mengeluarkan akar dan seterusnya menguatkan lagi pokok tersebut. Hati-hati dalam aktiviti mengembur tanah di sekeliling pokok bagi mengelak akar timun menjadi rosak. 

Selepas dua bulan buah timun romania sudah boleh dituai. Rasa buah timun romania sama seperti timun lain cumanya ia mempunyai struktur lembut yang lembut dan sesuai dimasak dalam sup. Anda boleh mencuba menanam timun ini di kebun atau di halaman rumah. Cuma perlu penjagaan secara berterusan.

Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top