Ini adalah tumbuhan herba yang terkenal dikalangan bangsa Melayu di Semenanjung. Ia adalah bahan asas (bunganya) membuat pewarna biru pada makanan nasi kerabu yang enak. Bunganya juga diekstrak sebagai minuman yang berkhasiat kepada manusia. Pewarna asli semulajadi yang tidak mempunyai kesan sampingan ini ditanam semata-mata untuk ekstrak pewarna dari bunganya. 

Tanomkinotuan mendapatkan benihnya dengan membelinya menerusi pembelian online. Melalui benihnya tanomkinotuan tanam terus pada batas dan kini ia tumbuh dengan baik sekali. Pokok telang tidak mempunyai banyak masalah. Yang penting cukup baja yakni bubuh baja organik dua minggu sekali dan jangan lupa menyiramnya. Oleh kerana pokok ini jenis memanjat sediakan kayu penyokong untuk membolehkan ia memanjat dengan baik. 

Bunganya cantik dan berwarna biru. Pokok ini boleh dijadikan pokok hiasan di halaman rumah. Ia menyerikan laman dengan bunga-bunga yang menawan dipandang. Tanomkinotuan pernah mengutip bunganya dan diekstrak  sebagai minuman. Memang sedap, selain pokok rosselle pokok bunga telang juga sesuai dijadikan minuman seisi keluarga. Namun tanomkinotuan belum pernah membuat nasi kerabu. Bila ada masa nanti, tanomkinotuan akan mencuba dengan menggunakan ekstrak bunga pokok telang.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top