Ada pelbagai jenis herba berkhasiat dalam perubatan yang boleh kita tanam di halaman rumah, herba-herba ini mudah tumbuh dan mudah dijaga. Ia memudahkan kita apabila hendak menggunakan herba jika diperlukan dengan petik saja di halaman rumah atau di belakang rumah tidak perlu memeningkan kepala untuk bersiap diri ke pasar semata-mata membeli herba yang digunakan.

Antara herba yang boleh kita tanam di halaman rumah sama ada ditanam terus ke tanah atau menggunakan bekas seperti polibag, tin susu, pasu dan sebagainya ialah:

1. Pokok Herba Halia 



Halia (nama saintifik : Zingiber officinale Roscoe). Selain sebagai rempah masakan ia sangat tinggi nilai dalam perubatan tradisional. 

2. Pokok Herba Basil



Pokok basil, merupakan herba dan ramuan memangang daging kambing.

3. Pokok Herba Kecur



Pokok herba cekur.

4. Pokok Herba Kunyit Hitam


Pokok kunyit hitam, banyak manfaat dalam perubatan tradisional.

5. Pokok Herba Kari



Pokok kari, bila memasak resepi berasaskan daging kutip saja daun kari di kebun belakang rumah.

6. Pokok Herba Tampaka


Pokok tampaka, banyak manfaat dalam bidang perubatan tradisional.

7. Pokok Herba Basil Opal


Pokok Basil Opal Afrika. Bagus dicampurkan dalam memanggang daging.

8. Pokok Herba Pegaga



Pokok pegaga. Selalunya dimakan sebagai ulam. Terbukti nilai khasiat yang baik untuk tubuh manusia.

9. Pokok Herba Pandan


Pokok pandan, lazimnya sebagai pewangi dalam masakan.

10. Pokok Herba seleri/daun sup


Pokok selery atau pokok daun sup. Ia juga baik untuk menurunkan kadar kolestrol dalam badan. Juga sesuai dimakan sebagai ulam.

11. Pokok Herba Serai


Pokok serai, banyak digunakan dalam resepi masakan.

12. Pokok Herba Telang


Pokok bunga telang, bunganya diekstrak untuk dijadikan pewarna pada nasi kerabu dan juga minuman.

13. Pokok Herba Lidah buaya


Pokok lidah buaya terkenal sebagai herba dalam perubatan tradisional. Ia berperanan mempercepatkan penyembuhan luka, menghaluskan kulit, anti-bakteria dan juga boleh dibuat jus dan diminum sebagai minuman ringan.

14. Pokok Herba stevia


Pokok stevia yang berasal dari Amerika Latin ini merupakan pokok herba yang unik kerana daunnya boleh dikeringkan dan dijadikan pemanis makanan dan minuman mengantikan gula biasa. Sesuai digunakan oleh para pengidap kencing manis.

15. Pokok Herba Halia Merah


Halia merah adalah variati halia yang wujud dan sangat berkhasiat untuk kesihatan. Ia mujarab menghilangkan mukus pada tekak, menstabilkan metabolisma tubuh badan, mengurangkan rasa loya dan pening kepala. Tanomkinotuan menanamnya untuk mendapatkan benih dan akan ditanam semula di kebun KBR nanti.

16. Pokok Herba Selayur


Pokok salayur merupakan herba yang baik mengubati pundi kencing bermasalah dan kencing kotor. Pic di atas bersama pokok pegaga jadi jangan terkeliru. Daun berbentuk oval dan besar itulah pokok selayur.

17. Pokok Herba Pecah Beling


Pokok pecah beling merupakan tumbuhan herba yang sangat berkhasiat dalam perubatan tradisional. Ia berfungsi sebagai anti-barah, mengubati kencing manis dan penyakit buah pingang.

18. Pokok Mahkota Dewa


Anak pokok mahkota dewa ini tanomkinotuan beli di tamu tempoh hari dengan harga RM10 dan ditanam di KBR. Ia dipercayai berkesan mengubati penyakit kanser, kencing manis, darah tinggi dan menurunkan paras kolestrol dalam darah. Sebab itu tanomkinotuan cuba untuk menanamnya.

Gambar di atas merupakan herba yang ditanam di Kebun Belakang Rumah. Menanam herba banyak kebaikannya. Anda boleh menanam herba ini di dalam pasu atau di atas tanah. Oleh itu, sambil anda menanam pokok bunga di halaman rumah anda. Apa kata anda tanam herba-herba yang anda sukai di kawasan halaman rumah anda untuk kegunaan sendiri.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top