Penyukat ph tanah digital
Terdapat pelbagai jenis penyukat PH tanah atau soil PH meter test yang ada di pasaran antaranya quick-read meter, soil ph meter digital, kit kertas litmus dan sebagainya. Anda boleh mendapatkan pengukat PH tanah di kedai pertanian berhampiran atau kedai online yang berwibawa. Penyukat ph tanah ialah satu alat yang digunakan untuk menyukat keadaan tanah sama ada ia berasid, beralkali atau neutral. Penyukat ph tanah penting untuk mengetahui situasi tanah dan seterusnya mengetahui cara membaikpulih tanah secara terancang. 

Berikut adalah langkah menggunakan penyukat ph tanah di kebun anda, saya menggunakan alat penyukat ph tanah seperti dalam gambar. Mungkin setiap alat penyukat ph tanah berbeza mengikut jenis;

1. Beli satu penyukat ph tanah di kedai pertanian atau beli secara online. Terdapat pelbagai jenis penyukat ph tanah di pasaran. Beli ikut kesukaan anda. 

2. Periksa penyukat ph tanah anda sama ada masih berfungsi atau tidak.

3. Pastikan alat penyukat tanah berada dalam keadaan off. 

4. Cucuk besinya pada tanah yang lembut kira-kira setengah dari panjang besi penyukat ph tanah. On kan alat penyukat ph tanah dan biarkan alat penyukat ph tanah membuat kiraan.

5. Sekiranya penyukat tanah memaparkan bacaan 4 ke bawah bermaksud tanah tersebut berasid, jika bacaan 8 ke atas bermaksud ia beralkali dan bacaan sesuai untuk tanaman ialah 5.0 hingga 7.5, ia adalah neutral. 


Batas ini berPH neutral: 6.0 ph
Namun begitu, setiap jenis tanaman mempunyai nilai ph tanah yang sesuai untuk sayuran anda tumbuh dengan baik. Jika didapati tanah anda kurang dari 5.0 maka anda perlu membaikpulihnya dengan menaburkan serbuk kapur atau kompos pada tanah sebelum mula menanam. Jika kiraan ph tanah anda melebihi 7.5 maka ranah anda terlalu beralkali dan cara untuk mengurangkan alkali tersebut ialah dengan menaburkan sedikit sulfur pada tanah agar kealkalian tanah anda dpt dikurangkan. Menambah kompos juga satu pilihan baik untuk meneutralkan kembali tanah anda.

Dengan pengetahuan mengenai ph tanah anda, anda boleh merancang dan mengetahui masalah dan seterusnya mengatasinya. Dengan itu, anda dapat menghasilkan tanah anda yang berkualiti, neutral dan tanaman anda sihat dengan cukup nutrisi. Oleh itu, sila periksa nilai ph tanah anda sekarang bagi mengetahui posisi tanah anda. 

Selamat mencuba.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top