Tidak sah semangkuk soto yang dinikmati di restoran atau di rumah sekiranya tidak diletakkan dengan hirisan bawang sup atau daun bawang. Ia berfungsi untuk menaikkan aroma soto bagi membangkitkan selera anda. Bawang sup /daun bawang mempunyai pelbagai variati di mana ada jenis besar dan saiz kecil. Selalunya saiz kecil sesuai dibubuh di dalam soto. Tetapi tahukah anda cara menanam bawang sup atau daun bawang ini? 

Bawang sup atau daun bawang sesuai ditanam dalam batas dan dalam pasu. Bawang sup sesuai ditanam pada jenis tanah loam yang lembab. Sekiranya menggunakan bekas tanaman seperti pasu, gunakan pasu bersaiz besar kira-kira 18 inci ke atas. Ini membolehkan akarnya bebas bergerak di dalam pasu. Bagi mereka yang ingin menanam terus pada tanah media harus digembur terlebih dahulu. Gembur mengunakan cangkul atau alat pengembur yang sesuai. Buang segala bendasing di dalam batas seperti akar, ranting, daun kering dam batu. Bagi tanah liat anda harus mencampurkannya dengan kompos dan tanah hitam (jika ada), gaul hingga sebati. 

Bawang sup boleh dibeli dari pasar atau pasaraya berhampiran dengan kediaman anda. Potong daunnya dan ambil batang berakarnya untuk ditanam. Buat lubang sedalam dua hingga tiga inci dengan jarak kira-kira 8 hingga 10 inci antara lubang. Sebelum memulakan aktiviti menanam bubuh kompos kelapa sawit pada lubang. Tanam batang bawang sup ke dalam lubang yang dibuat dan timbus dengan tanah, padat-padatkan sedikit. Siram dengan air secukupnya. 

Dalam tempoh seminggu, bawang sup akan mula kering pada daunnya, usah bimbang selepas itu daun muda akan muncul dan bawang sup anda tumbuh dengan baik. Dua minggu kemudian, bubuh baja NPK organik disekeliling pokok. Beli baja NPK organik di kedai yang diproses, antara baja organik yang boleh digunakan ialah seperti dari proses tinja haiwan atau alfalfa. Letak baja selang dua minggu sekali. 

Bawang sup tahan pada cuaca panas tetapi alah pada hujan secara berterusan. Bawang sup juga akan layu dan mati jika batas yang digunakan ditakungi air. Tetapi pada permulaan semaian batang bawang sup ia memerlukan air yang banyak. Jika kawasan penanaman anda rendah dan sering ditakungi air bila hujan buat batas setinggi yang boleh namun hal ini tidak berlaku sekiranya anda menanam di dalam pasu di mana ia boleh dialihkan mengikut kehendak anda.  Buang rumput pada batas atau dalam pasu anda. Lazimnya bawang sup suka pada tanah yang gembur oleh itu, gemburkan tanah pada batas atau pasu anda. Hati-hati mengembur tanah jangan mencederakan akarnya.

Selepas satu hingga dua bulan anda sudah boleh menuai daun bawang. Paling bagus hanya potong daunnya sahaja. Daun muda akan muncul semula dan anda boleh menuai daunnya semula bila ingin menggunakannya. Bawang sup mudah ditanam dan tidak perlu penjagaan rapi, cukup baja dan air hiduplah ia.  Oleh itu, menanam bawang sup di halaman rumah boleh menjimatkan ekonomi keluarga anda.

Jadi apa tunggu lagi, jom menanam bawang untuk resepi soto anda. Selamat bertani dan menuai hasil.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top