Terung Sarawak atau nama saintifiknya ialah Solanum macrocarpon adalah variati terung yang sangat popular di negara Sarawak. Nama lain bagi terung ini ialah terung asam, terung Iban, aubergine gboma, African eggplant, anthora dan antrua. Lazimnya, terung Sarawak dijadikan rempah masakan sebagai pengganti asam jawa atau limau nipis kerana mempunyai rasa asam berbanding jenis-jenis variati terung yang biasa ditemui. Berikut adalah langkah-langkah menyemai benih terung sarawak:

Bahan-bahan yang diperlukan:

1. Satu polibag bersaiz Kecil 5"X7".

2. Benih terung Sarawak.

3. 2 cup besar tanah hitam/lom.

4. 1 cup besar pasir sungai.

5. 1 cup kompos.

6. Air untuk menyiram.


Cara penyediaannya:

1. Sediakan polibag anda. 

2. Rendam benih terung Sarawak selama 30 minit. 

3. Campurkan kesemua media seperti tanah hitam, pasir sungai dan kompos ke dalam satu bekas terlebih dahulu. Gaul hingga sebati.

4. Masukkan media campuran tersebut ke dalam polibag tadi hingga penuh. Padat-padatkan media agar ruang udara di dalam polibag dapat dikurangkan. Jika tidak melakukan sedemikian, apabila menyiramnya tanah akan menyusut.

5. Taburkan benih terung sarawak di permukaan media dan timbus senipis tanah untuk melindunginya dari serangan makhluk serangga.

6. Siram benih terung Sarawak anda secukupnya dan simpan ditempat teduh dan selamat.

Benih terung sarawak akan mula bercambah dari hari ke-6 hingga hari ke14 hari. Terung sarawak lama sedikit bercambah dan anda dikehendaki sabar menunggu. Selepas 2 hingga 3 minggu disemai. Anak pokok terung sarawak sudah boleh dipindahkan sama ada di atas batas atau pada pasu yang sesuai jika anda ingin menanamnya di dalam pasu. Pilih pasu bersaiz 18 inci ke atas untuk pertumbuhan terung Sarawak yang lebih baik.

Tips menyemai terung Sarawak;

1. Anda juga boleh mengantikan dengan media campuran daripada 2 cup kompos, 1 cup perlite (abu vulcano) dan vermiculite. Campurkan ketiga-tiga media hingga sebati dan masukkan ke dalam polibag. Kaedah ini sangat popular di negara Barat.

2. Boleh menggunakan apa-apa bekas semaian yang murah seperti cup aiskrim, tupperware, cup plastik, tin susu dan sebagainya.

3. Juga boleh menggunakan tray semaian cup styorofoam yang boleh dibeli di nusery berhampiran. Lebih praktikal dan berkualiti. 

4. Anda juga boleh menggunakan tanah di halaman rumah anda dengan syarat tambah kompos dan dedahkan pada sinaran matahari selama 5 hari. 

Selamat bertani dan menuai hasil.  

0 komentar:

Posting Komentar

 
Top